Twinkle | Digital Commerce

‘EssilorLuxottica aast op Brille24’

2019-02-11
1316740
  • [nieuws]
  • 1:19

EssilorLuxottica, wereldmarktleider in brilglazen en -monturen, heeft zich gemeld voor een volledige overname van de Duitse online brillenwinkel Brille24.

Dat meldt het doorgaans goed ingevoerde Duitse Handelsblatt. Met de overname zou een ‘tweecijferig miljoenenbedrag’ zijn gemoeid, dus tussen de 10 en de 100 miljoen euro. Een vrij grote bandbreedte, maar de prijs zou ergens in het midden daarvan liggen. Volgens ingewijden zou de acquisitie al in het komende kwartaal zijn beslag moeten krijgen.

Brille24

Brillle24 werd opgericht in 2007. De meerderheid van de aandelen is in handen van durfkapitalisten Time for Growth uit Parijs en VCDE uit Frankfurt. Daarnaast is er een groot aantal kleinere aandeelhouders, waaronder de Franse ceo Christophe Hocquet. Hij sprak eerder een omzetverwachting uit van 30 miljoen euro voor 2018.

Brille24 heeft naar eigen zeggen ongeveer een miljoen geregistreerde klanten. Behalve de Duitse thuismarkt worden ook België, Frankrijk, Portugal, Spanje én Nederland met webwinkels bediend. Dankzij de overname van Lensspirit werd het bedrijf sinds afgelopen jaar ook actief als online lenzenverkoper.

Overnames in optiekland

EssilorLuxottica ontstond, formeel pas vrij recentelijk, door de fusie van de grootste glazenverkoper ter wereld en de grootste monturenverkoper.

Het nieuws over de (voorgenomen) acquisitie volgt kort na ander overnamenieuws. GrandVision, de grootste optiekretailer van de wereld, communiceerde twee weken geleden de inlijving van een Nederlandse online verkoper van brillen op sterkte: Charlie Temple. Binnenkort lees je een uitgebreid interview met de oprichter van de overnameprooi, Leon Planken, in Twinkle.

Andere bekende spelers op deze markt zijn het Amerikaanse Warby Parker, dat brillen sinds kort op afstand virtueel laat passen het Nederlandse Ace & Tate en de Duitse online marktleider Mister Spex.