Twinkle | Digital Commerce

Zelfscan Toegankelijkheid gelanceerd

2019-01-23
1124632
  • [nieuws]
  • 1:44

Miljoenen Nederlanders kunnen websites niet zomaar gebruiken, omdat ze bijvoorbeeld slecht zien, slecht horen of geen muis kunnen bedienen.

Op de site van Thuiswinkel.org is voortaan een zogenoemde Zelfscan Toegankelijkheid te vinden, waarmee ondernemers kunnen kijken hoe ze scoren op ‘e-accessibility’. De belangenvereniging maakte dat vandaag bekend tijdens haar nieuwjaarsreceptie in Media Plaza te Utrecht.

Digitale toegankelijkheid

Behalve Thuiswinkel.org zijn ook de Stichting Accessibility en MKB Nederland betrokken bij de Zelfscan Toegankelijkheid, een initiatief van de ShoppingTomorrow-expertgroep Opportunities of e-Accessibility. Volgens bijna één op de drie e-commerce professionals wordt binnen hun organisatie geen aandacht besteed aan toegankelijkheid, zo peilde de expertgroep. Hiermee zouden zij al snel 15 procent van hun potentiële klanten en andere bedrijfseconomische, juridische en sociaal-gerelateerde voordelen mislopen.

Een toegankelijke website biedt onder andere een logische navigatie, begrijpelijke teksten, juist kleurgebruik en goed geprogrammeerde code. Dat kan bij uitstek loyale klanten opleveren.

Organisaties in beweging

Met de scan wil de expertgroep de bewustwording rondom digitale toegankelijkheid bevorderen, de kennis vergroten en organisaties in beweging brengen. ‘Het onderzoek dat wij het afgelopen jaar hebben uitgevoerd wijst uit dat een zelfscan op basis van domeinnaam, in combinatie met uitgebreide resultaten hiervoor het meest effectieve middel is’, laat programmamanager Ron Beenen van de Stichting Accessibility optekenen.

CO2-rekentool

Op de nieuwjaarsreceptie werd ook aandacht besteed aan de CO2-rekentool in het kader van Bewust Bezorgd; Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek werkten het afgelopen jaar samen met een aantal grote online retailers in Nederland om de logistieke C02-uitstoot terug te dringen. De vandaag gepresenteerde tool is daarvan een concreet resultaat.

E-learnings

Een andere noviteit betreft de e-Academy; er komen zogenoemde e-learnings beschikbaar, waarmee digitale retailprofessionals hun kennis kunnen opvijzelen. Deze online trainingen duren circa drie kwartier en ze zijn kosteloos te volgen. Vanaf 31 januari zijn er e-learnings te vinden op de website van de e-Academy, de eerste zal gaan over conversieoptimalisatie.

ShoppingTomorrow

Ten slotte werd het nieuwe boek van ShoppingTomorrow gepresenteerd, de gebundelde visie van 630 Nederlandse experts over winkelen in de toekomst. De komende tijd vind je samenvattingen over alle zogenoemde bluepapers op de website van Twinkle.