Twinkle | Digital Commerce

E-mailmarketing: de trends in 2019

2018-12-20
1000562
  • 1:57

Aan het eind van het jaar poppen ze weer overal op: jaaroverzichten, terugblikken op het afgelopen jaar en vooruitblikken op het nieuwe jaar. Ook bij RIFF kijken we graag vooruit, op naar de vier belangrijkste e-mailmarketing trends van 2019!

Tekst: Danielle Groeneveld

Trend 1: investeren in automatische campagnes

Relevantie is key in e-mailmarketing. Ik hoor je denken ‘dat is toch al jaren zo?’. Klopt! Daarom is deze trend niet zo zeer nieuw te noemen, maar automatische campagnes eisen in vergelijking met bulknieuwsbrieven een steeds grotere rol op. Vooral de focus op A/B testen en optimaliseren gaat ook voor automatische campagnes gelden. Juist omdat deze campagnes (in verhouding met de verzendvolumes) veel e-mail omzet opleveren.

Trend 2: interactieve e-mail designs

We kunnen er niet meer omheen: e-mails worden steeds interactiever en daardoor visueel aantrekkelijker. Dit kan met simpele toepassingen zoals GIF’s, video’s die perfect inzetbaar zijn op meerdere kanalen. Ga je een stap verder dan heb je innovaties zoals uitklapbare menu’s, sliders, quizzen en live polls. De ervaring in de e-mail doet tegenwoordig niet meer onder voor een website of app: het openen van berichten in je inbox wordt hierdoor weer een echte verrassing.

Trend 3: een volgende stap in e-mail personalisatie

Momenteel kijken we bij het personaliseren van e-mails vooral naar het verleden. Wat heeft iemand gekocht? Welke data staat er in iemand zijn of haar profiel? De volgende stap in personalisatie heeft echter vooral betrekking op de toekomst. We kennen deze voorbeelden al van Spotify en Netflix, met slimme aanbevelingen waar je zelf nog niet aan had gedacht. Je wil eigenlijk de consument voor zijn, een behoefte creëren waarvan ze nog niet bewust waren. Trend nummer vier zal in dit proces ook een belangrijke rol spelen.

Trend 4: machine learning en e-mailmarketing

Machine learning en artificial intelligence klinken nu nog wellicht als toekomstmuziek in je oren. Maar deze toepassingen zullen we steeds vaker gaan zien in e-mailmarketing. Wat dacht je bijvoorbeeld nu al van MailChimp, die bepaalt wat het beste verzendtijdstip is van je mailing? Of een bedrijf zoals Phrasee, die onderwerpregels samenstelt op basis van algoritmes? Dit soort slimme e-mailmarketing features gaan we in 2019 zeker meer zien!

Nog meer online trends voor 2019?

Natuurlijk zijn er nog meer e-mail trends die we in 2019 gaan terug zien. Heb jij nog een interessante? Deel hem dan hieronder in de comments.