Twinkle | Digital Commerce

Duik in je e-maildata

2019-07-05
1000562
  • 2:21

E-mail is al jaren een kosteneffectieve manier om potentiële klanten te benaderen. Bezoekers overhalen tot conversie via e-mailmarketing is vaak stukken goedkoper dan adverteren. Maar test je ook je ideeën en veranderingen? Worden je e-mailcampagnes actief geoptimaliseerd? En ga je mee met de ontwikkelingen in de markt?

Tekst: Simon Groters

Conversieoptimalisatie wordt veelvuldig gebruikt voor websites maar bij e-mail zie je dit een stuk minder. Terwijl er toch veel overeenkomsten zijn met websites. Ook hier komen dingen kijken als strategie, klantgedrag, statistiek, tools, content en (sales) funnels. Vaak zie je dat bedrijven hun template maken en daarna weinig meer veranderen aan hun campagnes. Toch erg zonde als je bedenkt dat er waarschijnlijk veel data beschikbaar zijn en er steeds meer mogelijk is met e-mailmarketing.

A/B-testen

Wil je graag weten welke teksten aanslaan bij je doelgroep? En hoe zit het met opmaak en afbeeldingen? Dit kun je natuurlijk gewoon instellen zoals je ook op je website doet, namelijk met A/B-testen. De meeste e-mailprogramma’s hebben tools beschikbaar in hun pakket, en anders zou je dit ook zelf kunnen instellen. Door de A/B-testen kom je erachter waar jouw doelgroep positief op reageert. Mensen denken vaak een goed idee te hebben, maar zonder testen kun je het resultaat niet voorspellen. Daarnaast voorkom je dat je veranderingen doorvoert die geen of zelfs een negatief effect hebben.

E-mail is vaak verantwoordelijk voor een groot deel van het verkeer naar websites. Het handige van e-mail is dat je iets meer weet over de gebruiker: in ieder geval een e-mailadres, maar vaak ook naam, functie en bedrijf. Daarnaast kun je verschillende campagnes inzetten op basis van het gebruik van de ontvanger. Zo kun je actieve ontvangers vaker mailen en ervoor zorgen dat je de minder actieve niet spamt.

Ontwikkelingen

De gemiddelde open ratio is de laatste jaren aan het groeien in Nederland. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat steeds meer e-mailproviders afbeeldingen direct inladen. Dit geeft meer mogelijkheden voor de opmaak van je campagnes. E-mail is door de jaren heen getransformeerd van saaie platte tekst naar een interactief en visueel aansprekend marketingkanaal. Het gebruik van dynamische content, gepersonaliseerde onderwerpsregel, responsive design en rich media neemt steeds meer toe.

Producten aanschaffen met je mobiel wordt ook steeds mekkelijker. Redenen hiervoor zijn onder andere de kwaliteit van de telefoons, snelheid, (bankier-)apps en gedetailleerde productinformatie via mobiel.

Voor het optimaliseren van je campagnes moet je natuurlijk wel in je data duiken. En, gelukkig voor de mensen die minder enthousiast zijn om daarmee aan de slag te gaan: technologie zorgt ervoor dat dit steeds minder monnikenwerk wordt. Zo heeft MailChimp de functie ‘Send Time Optimization’. Daarmee bepalen zij de ideale tijd om je e-mailcampagne te versturen. En zo zijn er vele andere functies binnen e-mailprogramma’s die het de gebruiker steeds gemakkelijker maken om e-mails te optimaliseren.

Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Simon Groters, online & content manager bij Online Dialogue, voor het online analyse en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen.