Twinkle | Digital Commerce

‘Nederland snelst ter wereld in adoptie Google Assistent’

2018-12-31
1024512
  • [nieuws]
  • 1:08

Geen land ter wereld zag vijf maanden na de lancering van Google Assistent zoveel gebruik als in Nederland.

Dat laat woordvoerder Rachid Finge weten via Twitter. 'We zijn met recht digitale voorlopers', aldus de zegsman. Ook tijdens de feestdagen bleek de Google Home een populair cadeau: het 'onder-de-kerstboom-effect' van Google Home was ook bij bol.com voelbaar, aldus manager Shopping Platform Maurice Jongerius.

Wat dat aanvankelijke enthousiasme voor de e-commerce markt betekent, valt nog te bezien: uit recente cijfers van onderzoeksbureau eMarketer bleek dat spraakgeassisteerde verkoop in de Verenigde Staten nog maar mondjesmaat van de grond komt, met een aandeel van 0,4 procent in de totale e-commerce omzet.

Klaar voor e-commerce

Google lanceerde de Nederlandstalige variant van zijn spraakassistent in juli. Veel grote bedrijven, waaronder Unilever, bol.com, Kruidvat en Jumbo, hadden bij die aftrap al een eigen Action ontwikkeld. Er kon toen nog niet worden besteld en afgerekend via Googles spraakassistent; begin december introduceerde Google betaalonderdeel Transactions in ons land, waardoor Google Home ook in ons land binnenkort waarschijnlijk de eerste e-commerce bestellingen kan verwerken.

In het aankomende nummer van Twinkle spreken Praxis, Wijnvoordeel.nl en FuturumShop hun verwachtingen uit over de ontwikkeling van voice shopping in Nederland.

Lees ook: 'Thuis bij Google Home' (14-11-'18)