Twinkle | Digital Commerce

Webshops en bezorgers vaak geraadpleegd bij gebruik spraakassistent

2022-03-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:02

Consumenten die weleens een spraakassistent raadplegen, gebruiken deze vaak om vragen te stellen aan webwinkels en bezorgbedrijven.

Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor. Een onderzoek onder ruim 1.400 respondenten. 37 procent van hen gebruikt spraakassistenten. 9 procent van hen geeft aan weleens contact te zoeken met een webshop, eenzelfde percentage doet dat bij bezorgbedrijven. Toch zijn dit niet de meest populaire bedrijven om contact mee te hebben via een spraakassistent, dat zijn callcenters van telecombedrijven en energiebedrijven. Volgens de onderzoekers is dat een nieuwe ontwikkeling.

Op de vraag: ‘Aan welk type bedrijf zou u als eerst een vraag stellen?’ blijken webshops en bezorgbedrijven dan wel het meest populair te zijn. 13 procent van de ondervraagden zou als eerste een vraag willen stellen aan een webwinkel, 12 procent aan een bezorgbedrijf. Op de derde plaats staan supermarkten, ook daar geeft 12 procent van de ondervraagden aan deze als eerste een vraag via een spraakassistent te willen stellen. Veel voorkomende vragen zijn bijvoorbeeld: ‘Waar is mijn pakketje?’ en ‘Hoe laat komen mijn boodschappen?’. Ook blijkt het populair om contactgegevens op te vragen en klachten in te dienen.

Ook opvallend: een kwart van de consumenten verwacht in de toekomst vaker een spraakassistent te raadplegen.