Twinkle | Digital Commerce

Google’s ‘geheime’ UX Playbook

2018-12-28
1130518
  • 1:00

Google heeft onlangs zonder aankondiging een ‘UX Playbook for Retail’ gepubliceerd, met praktijkvoorbeelden van online verkopers die een excellente gebruikerservaring bieden.

Collection of best practices to delight your users’, is de ondertitel van het document dat in de tweede helft van deze maand online lijkt te zijn geplaatst. Opmerkelijk is dat Google zelf nergens verwijst naar het playbook, dat voortborduurt op de 25 designprincipes voor mobiele sites en apps van retailers en dat voorziet in een checklist om de mobiele gebruikerservaring te verbeteren op zes terreinen:

Goudmijn

Search Engine Journal noemt Google’s UX playbook (pdf) een virtuele goudmijn, omdat de adviezen zijn gestoeld op A/B tests en ruimhartig wordt verwezen naar ander onderzoek en gerelateerde artikelen. In totaal geeft Google 41 do’s & don’ts om ‘door de funnel heen frictieloze ervaringen te creëren’. Zalando doet dat bijvoorbeeld op het gebied van de checkout:

Tot de andere voorbeeldbedrijven behoren Boots, Warby Parker, Net-a-Porter, Macy’s, Sephora, Staples, Asos, Mango, Ao.com en Gap.

Google Pay

Opvallend en misschien wel de verklaring van de verschijning van het praktische playbook: er zijn zes pagina’s ingeruimd voor Google Pay.

Lees ook: Google krijgt Europawijde betaallicentie (27 december 2018)