‘Je e-commerce bedrijf succesvol kopen of verkopen’. Zo luidt de ondertitel van het Webshopovername Handboek. Vanochtend werd het gepresenteerd.
Het Webshopovername Handboek is een geesteskind van Ben Koppenens en Sander Scholten, eigenaren van WebshopOvername.nl. De voormalige webwinkeliers vullen daarmee sinds 2015 een gat in de markt: de plek tussen de doorgaans kostbare maar weinig gespecialiseerde bedrijfsadviseurs enerzijds en Marktplaats, waarop veel webshops van eigenaar wisselen, anderzijds. Scholten (links op de foto): ‘Er was nog geen Nederlandse overnamespecialist in e-commerce. Het is toch een vrij nieuw terrein en de waarde van webwinkels is relatief gezien klein.’
De compagnons richten zich met hun platform en advieswerk puur op de e-commerce branche en die is naar hun zeggen ‘groot genoeg’. Ze bedienen zowel kopers als verkopers, van eenpitters tot en met bedrijven met tientallen medewerkers als Tell Sell. Het is een van de cases die wordt beschreven in het boek.
Aandacht voor overnames
De ondernemers signaleren dat startups heel populair zijn ‘terwijl die een behoorlijke faalkans hebben’. Voor overnames is minder aandacht, terwijl die goed kunnen werken in e-commerce land, aldus Scholten: ‘Kopen kan een manier zijn om te starten of groeien, verkopen is een reëel alternatief voor stoppen of doorgaan met een webwinkel. In het boek laten wij zien hoe we werken. Het is goed te volgen voor webwinkeliers van iedere omvang denken wij, maar het biedt ook genoeg diepgang. Misschien dat de overnamemarkt er wel groter van wordt.’
Prijsperceptie
Overnames binnen e-commerce laten zich niet zomaar vergelijken met die in andere segmenten, aldus de ondernemers. Koppenens: ‘Verkopers hebben vaak een te positief beeld van de waarde van hun webwinkel, hetzelfde geldt overigens voor adviseurs zonder specifieke kennis van deze markt. De waarde ligt lager dan gemiddeld bij overnames. Dat schrikt verkopers in spe even af, maar na die reality check komen ze veelal weer terug. Kopers denken aan de andere kant te vaak in de multipliers die vaak worden gehanteerd bij overnametrajecten. Zoveel keer de omzet of winst. Maar de waarde van webwinkels zit hem sterk in de etalage die over de jaren is opgebouwd. Kopers moeten meer vooruit kijken, in plaats van achteruit.’
Praktische handvatten
Koppenens en Scholten werden bij het schrijven van hun visitekaart in boekvorm geholpen door Dirkjan Vis, uitgever van onder andere weblog Ecommerce News. Aan het handboek, uitgegeven door Het Boekenschap, is anderhalf jaar gewerkt. Behalve cases en interviews met kopers en verkopers biedt het praktische handvatten als een overnamestappenplan, een checklist en een standaardopzet voor verkoopmemoranda en overdrachtsdocumenten.
Bijdragen
Wijnand Jongen (rechts op de foto), directeur van Thuiswinkel.org, nam vanochtend het eerste exemplaar in ontvangst op het kantoor van de belangenvereniging in Ede. Hij schreef het voorwoord van het handboek, waarvoor onder andere ook Arnoud Engelfriet (ICTRecht) en lectoren Lex van Teeffelen (HU) en Jesse Weltevreden (HvA) in de pen klommen.
Sander Scholten van WebshopOvername.nl schreef een aantal artikelen voor Twinkle:
* Make or buy een webshop? (Twinkle 7-2018)
* Verhoog de waarde van je webwinkel (Twinkle 7-2017)
* Profit is an opinion, cash is a fact (Twinkle 2-2017)
35 euro! Boek over rijk worden; tip 1 schrijf boek over rijk worden :)
Gefeliciteerd! Een leuk boek dat voor veel webwinkeliers nuttig kan zijn.
@Bert Volgens mij gaat het boek niet over rijk worden. Er wordt juist aangegeven dat een webwinkel vaak minder waard is dan men denkt. Ik denk dat de auteurs dan ook niet rijk worden van zon boek.
Een simpele rekensom laat zien dat dat nogal lastig is. Het is echt een niche boek. Laten ze er 2.000 van verkopen, dit is een wilde gok, maar naar mijn gevoel positief voor zon niche.
De omzet is dan 35 * 2.000 = 70.000. Daar gaat dan 6% BTW vanaf, dan blijft er zon 6500 over. Een beetje boek drukken kost toch snel wel 5 euro. Dan blijft er nog 55.000 over. Dan moeten het boek nog verzonden worden, laten we dat conservatief inschatten op 3 euro. Blijft er 49.000 aan omzet over.
Dan moeten daar nog de kosten vanaf voor marketing en een partij als hetboekenschap die de distributie doet. Weer een wilde gok is ook 25% eraf. Blijft er nog 36.000 over.
Een mooi bedrag, als er maar liefst 2.000 boeken verkocht worden. Maar gezien er met 3 personen aan is gewerkt blijft er zon 12.000 per persoon over. Als je 1.5 jaar een goede bijbaan zoekt verdien je meer...
Het lijkt me dan ook logischer dat het motief van de auteurs is hun autoriteit op dit gebied in Nederland bevestigen, in plaats van rijk te worden van de verkoop :).