Door updates in Google hebben affiliatemarketeers het moeilijk. Het is steeds lastiger om een plekje in de zoekresultaten te bemachtigen. Betekent dit het einde van affiliatemarketeers? Misschien. Zelf denk ik dat er nog genoeg kansen zijn met AI.
Affiliatemarketing is een manier van online marketing waarbij websites samenwerken met partners (affiliates) om producten of diensten te promoten. Denk bijvoorbeeld aan banners of uitgelichte producten op websites. Als adverteerder betaal je alleen bij resultaten, zoals kliks of wanneer een bestelling geplaatst wordt. Hierdoor is affiliatemarketing erg populair.
Kleinere websites verliezen posities in zoekresultaten
Door de opkomst van generatieve AI is het aantal websites en blogs sterk toegenomen. Als gevolg hiervan heeft Google de afgelopen tijd veel updates doorgevoerd, om ervoor te zorgen dat al deze nieuwe content de zoekmachine niet overbelast en resultaten genoeg meerwaarde behouden naast antwoorden die mensen krijgen uit AI-tools.
Door de updates zijn veel kleinere websites hun posities in de zoekresultaten verloren. Google toont nu vooral de bekendere websites, die al veel bezoekers hebben. Pagina's die minder traffic hebben eindigen veel lager in de zoekresultaten, wat natuurlijk een afname in het aantal kliks voor affiliates betekent.
Beïnvloeden van AI-tools
Naar verwachting komen er dit jaar nog meer updates. Toch hoeft dat niet het einde te zijn van affiliatemarketing. Omdat mensen steeds vaker AI-tools zoals ChatGPT raadplegen, zetten adverteerders affiliatemarketing in om deze tools te beïnvloeden.
Denk bijvoorbeeld aan top-10 lijsten met de beste, meest populaire opties binnen een productcategorie. Als je ervoor zorgt dat jouw merknaam hier vaak tussen staat, kan een AI-tool dat meenemen als iemand iets zoekt over die productcategorie.
Tegelijkertijd zegt Google zelf dat het sites hoger in zoekresultaten zet met 'helpful content': unieke, eigen content. Denk bijvoorbeeld aan reviews. Websites plaatsen vaker reviews over producten of merken. AI-tools kunnen deze content vervolgens meenemen, waardoor de producten vaker in nieuwe teksten genoemd worden.
Hogere prijzen voor vaste posities
Als gevolg hiervan zie ik een trend ontstaan in de affiliatemarketing. Adverteerders betalen steeds vaker hoge prijzen voor een vaste positie in lijsten. Daarnaast betalen ze ook vaker voor reviews waarin hun merk of product als beste getest naar voren komt.
Google voert werkelijk waar al 10 jaar dit soort updates uit. Destijds gestart om 'thin content' weg te filteren. Dit is niet nieuw. Affiliatemarketeers hebben het al zeker zo lang zo lastig. En terecht, want al die affiliates voegen geen enkele waarde toe. Het is gesponsorde content, en zelden (eigenlijk nooit) informerend. Als je anno 2025 nog steeds met 'top 10' artikeltjes werkt, moet je misschien toch eens een carrièreswitch overwegen.
Ik zie AI hier geen verandering in brengen. De content wordt nu namelijk direct in Chat GPT of Perplexity getoond. Dus die affiliate heeft er niets aan. Die kan hooguit AI gebruiken om simpele content te schrijven, die Google vervolgens wegfiltert... Nogmaals, als je afhankelijk bent van inkomsten via dit soort constructen, zou ik toch eens een echte baan gaan zoeken.
Je reactie op Fred de Lange:
Daarnaast betalen ze ook vaker voor reviews waarin hun merk of product als beste getest naar voren komt.
Iets wat gewoon bij wet verboden is. Affiliate is iets wat gaat verdwijnen omdat het totaal niets toevoegd.
Je reactie op Patmaniak: