Twinkle | Digital Commerce

‘Niet elke sector leent zich voor same day delivery’

2018-10-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:40

Steeds meer retailers bieden same day delivery aan, maar een zo kort mogelijke levertijd nastreven past niet bij elke sector. Dat stelde Thomas Eichhorn, senior VP Global Logistics & Distribution van adidas, vandaag tijdens Manhattan Exchange.

Bij productcategorieën als food of home improvement ligt de behoefte aan levering binnen enkele uren dikwijls hoger dan in de sportsector. ‘Als je traint voor een marathon, bestel je hopelijk niet op de dag zelf je hardloopschoenen’, grapte adidas’ topman. Op het congres in Grand Hotel Krasnapolsky legde hij vanmorgen uit hoe het fulfilment netwerk van de sportretailer evolueert naarmate de vraag en het verwachtingspatroon van de consument groeien.

Balans

Eén van de belangrijkste thema’s daarbij is het balanceren tussen het drukken van kosten enerzijds, anderzijds het tegemoetkomen van consumentenbehoeftes en het bieden van een omnichannel ervaring. Bij het vinden van die balans is Zalando een belangrijke distributiepartner van adidas; dat experimenteerde overigens al in 2016 met same day delivery van adidas-orders.

De behoefte aan snelle levering verschilt ook duidelijk per land, constateert Eichhorn. Zo zijn Nederlanders volgens de keynote-spreker een stuk geduldiger dan Britten. In de Verenigde Staten zou de norm rond de 3-4 dagen liggen, vanwege de grootte van het land. Dat is een andere conclusie dan e-commerce bureau Salman onlangs trok, op basis van het ‘Amazon-effect’: consumenten in landen waar Amazon prominent aanwezig is, zouden aanzienlijk hogere verwachtingen omtrent same day-leveringen koesteren.

Investeer

Eichhof adviseerde retailers goed na te denken over distributiesystemen en management van magazijn. Wie consumenten een integrated, seamless shopping experience wil bieden, doet er volgens de voorman van adidas goed aan te investeren in mankracht, technologie en distributiesystemen, bijvoorbeeld via het inzetten van robots (‘It’s happening now!’), om logistieke stromen te optimaliseren. ‘Denk ook aan slimme oplossingen om kosten te drukken en efficiëntie op te voeren. Wanneer een bezorger een order met drie maten schoenen aflevert en de klant ze even kan passen, kan hij de verkeerde maat gelijk mee terugnemen.’