Twinkle | Digital Commerce

Picnic neemt retouren mee

2018-09-18
28001575
  • [nieuws]
  • 2:08

Vanaf morgen neemt Picnic, naast lege boodschappentassen en statiegeld, ook retouren mee. De online super start daarmee in Utrecht in samenwerking met Sandd, andere steden zullen volgen.

Picnics runners nemen de retouren mee terug naar hubs, waar Sandd de pakjes verder distribueert. Het maakt daarbij niet uit van welke webwinkel de bestellingen afkomstig zijn. 'Met het terugbrengen van pakketjes geven we gehoor aan een grote wens van onze klanten', zegt Picnics medeoprichter Michiel Muller. 'Het bespaart onze klanten een ritje naar het postkantoor of het scheelt een dieselbus die door de wijk rijdt.' Bij de meeste klanten belt Picnic één of twee keer per week aan. Bij de dienst worden niet alle retouren meegenomen. Erg grote producten kunnen niet mee terug, aldus een woordvoerder. 'Zolang het in het bezorgwagentje past, neemt Picnic het mee.'

Opvallend is de samenwerking tussen Picnic en Sandd. Veel retailers zijn namelijk aangesloten bij PostNL of DHL, terwijl Sandd zich meer richt op briefpost en de b2b-markt. Toch past het postbedrijf, dat enkele maanden geleden in de pakketbezorging stapte, goed bij Picnic, stelt de woordvoerder. 'Sandd is recent met zijn pakketservice begonnen en Picnic kon makkelijk integreren in hun proces.'

Ook Marktplaats-pakjes

Eerder dit jaar startte al een pilot waarin het retouren van wehkamp-klanten mee terug neemt. Dit gold alleen voor de regio Amersfoort. Muller destijds tegen Twinkle: 'Wij maken die ritjes toch al. Op deze manier kunnen er bijvoorbeeld vijftig pakketjes in één ronde mee terug, waar een bezorger anders langs vijftig deuren had moeten gaan.'

Nu blijft het niet bij retouren van wehkamp. Ook pakjes van bijvoorbeeld bol.com, Coolblue en Zalando kunnen met Picnic mee terug, om via Sandd weer bij de afzender terug te komen. Muller: 'Maar ook bestellingen die via Marktplaats gedaan zijn. Het gaat om veel pakketjes die nu met een dieselbus worden opgehaald en straks gewoon met ons elektrische wagentje mee kunnen.'

Dit speelt ook in op de wens van gemeenten om dieselbusjes uit de wijken te weren.

Picnic als dienstverlener

Een jaar geleden ventileerde cto Daniel Gebler dat Picnic naar mogelijkheden zocht om als dienstverlener voor andere online retailers te fungeren. 'Dan moet je niet per se denken aan food alleen, maar aan het hele e-commerce ecosysteem.' Hij hintte destijds ook al op het eventueel aannemen van retouren. 'Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei mogelijkheden om onze voertuigen te vullen op de weg terug van klanten. Nu rijden die min of meer leeg terug naar de hubs.'

Boeken

Eerder deed Picnic zeer lokaal een proef met het ophalen van bibliotheekboeken. Abonnees van de plaatselijke bibliotheek in Houten konden geleende boeken gratis door de wagentjes mee laten nemen.

Lees ook: 'Picnic zinspeelt op rol als dienstverlener' (Twinkle 13-09-2017)