Twinkle | Digital Commerce

Takeaway.com op weg naar winstgevendheid

2018-08-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:28

Takeaway.com, moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, schreef halverwege vorig jaar een bruto verlies (adjusted EBITDA) van 15.5 miljoen euro. Een jaar later is dat verlies over eenzelfde periode met meer dan de helft afgenomen.

Het bedrijf van ceo Jitse Groen boekt namelijk in het eerste halfjaar van 2018 een bruto verlies van 6.1 miljoen euro. Daarmee lijkt Takeaway.com op weg naar het behalen van winst. Het is bekend dat het verlies van Takeaway.com al langer onder meer valt toe te schrijven op de torenhoge marketinguitgaven. De maaltijdbezorger gaf daaraan vorig jaar ruim 116 miljoen euro uit.

De omzet van het bedrijf komt na een halfjaar uit op 110.2 miljoen euro, tegenover 77.4 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee stijgt de omzet met 42 procent. Vooral in Duitsland groeit het bedrijf hard: 45 procent. In Nederland steeg de omzet 34 procent.

Winst

Volgens ceo Jitse Groen is Takeaway.com hard op weg om winstgevend te worden. 'We zien de groei van het bedrijf toenemen. Takeaway.com is een gevestigde naam en de onbetwiste marktleider in de meeste van onze actieve markten. Ondanks de vele investeringen in marketing en bezorgdochter Scoober, en onze recente overnames in Bulgarije, Roemenië en Zwitserland, lopen we voor op het plan.' Takeaway.com wil binnen 'twee a drie' jaar winstgevend worden.

Overnameslag

Takeaway.com sloeg de afgelopen maanden enkele slagen in de internationale online foodbezorging. Aan het begin van dit jaar nam het bedrijf twee bedrijven in Oost-Europa over: het Bulgaarse BGmenu en het Roemeense Olivera. In juni kocht het bedrijf de Zwitserse tak van Delivery Hero: Foodarena. Eerder deze week nam het bedrijf branchegenoot 10bis uit Israël over. Daarmee wil Takeaway.com zich meer op de b2b-markt richten. 10bis is gespecialiseerd in de verkoop van lunches aan bedrijven.

Lees ook: 'Groot marktaandeel Takeaway in Duitsland niet vanzelfsprekend' (Twinkle 13-4-2018)