Twinkle | Digital Commerce

Pakketgroei boost e-commerce omzet PostNL

2018-08-06
1000562
  • 1:39

Waar PostNL, door de aanhoudende krimp in de postmarkt, in het tweede kwartaal een verlies van één miljoen euro noteert, blijft het aantal online verstuurde pakketjes toenemen.

De postdienst zag het afgelopen kwartaal het pakketvolume stijgen met 22 procent, dat leverde PostNL zo'n 322 miljoen euro op, een jaar eerder was dit nog 266 miljoen. Ceo Herna Verhagen: 'Dit is een bevestiging van onze sterke positie in de logistieke e-commerce markt in de Benelux.'

Het aandeel e-commerce komt daardoor op 44 procent op een omzet van 851 miljoen euro. In Q1 was dit nog 42 procent en in 2017 36 procent. Om zich sterker op de positie binnen de Benelux te kunnen oriënteren, neemt PostNL afscheid van twee dochterondernemingen: het Italiaanse Nexive en het Duitse Postcon.

'Consolidatie noodzakelijk'

Om verliezen in de toekomst te beperken, benadrukt Verhagen in het persbericht, wederom, de noodzaak van consolidatie binnen de postmarkt. 'Zoals eerder aangegeven zijn wij van mening dat consolidatie van netwerken de beste oplossing is om de postvoorziening betaalbaar te houden. Vanwege het tempo waarmee de postvolumes dalen, is snel politiek ingrijpen nodig om consolidatie mogelijk te maken.'

Verhagen maakte die noodzaak al eerder kenbaar. Zij reageerde dan ook verheugd toen staatssecretaris Mona Keijzer eerder dit jaar aankondigde om de postwet te wijzigen. 'De sector is gebaat bij heldere keuzes en maatregelen die consolidatie mogelijk maken.' De vandaag bekendgemaakte kwartaalcijfers van PostNL laten eens te meer zien waarom Verhagen die consolidatie omarmt: de omzet van verstuurde post daalde in een jaar tijd van 424 miljoen euro (Q2 2017) naar 400 miljoen euro nu.

Hoger tarief

Om het versturen van post en pakketten voor PostNL rendabel te houden, gaf de Autoriteit Consument & Markt(ACM) vorige maand te kennen dat de postdienst volgend jaar het tarief voor het basispakket met maximaal 14,2 procent mag verhogen. De ACM geeft als oorzaak van de verhoging de daling van het jaarlijkse aantal verstuurde poststukken. Want, hoe minder post door de brievenbus gaat, hoe meer het kost om een brief te versturen.