Twinkle | Digital Commerce

Doek gevallen voor House of Eléonore

2018-08-03
1203677
  • [nieuws]
  • 1:13

House of Eléonore, dat de juwelenbranche wilde openbreken, heeft zijn activiteiten gestaakt. Volgens Mike Asscher liep de start-up ‘te ver voor op de markt’, medeoprichter Bernd Damme wijst op een afgeketste kapitaalinjectie.

Na kostenbesparingen kroop House of Eléonore dit voorjaar uit de rode cijfers, maar de winst was volgens Quote allesbehalve substantieel. ‘Dit gevecht had geen zin’, aldus Damme deze week tegenover de zakentitel. ‘Dan brand je enkel geld van investeerders op zonder dat je echt een stap verder komt.’ Begin deze zomer ging de stekker eruit, zo'n drie jaar na de lancering.

Diamanten uit het lab

House of Eléonore verkocht voornamelijk wat Damme 'laboratory created diamonds' noemde. Duurzaamheid en customization waren belangrijke selling points voor de sieraden, die vanaf zo’n anderhalf duizend euro over de virtuele toonbank gingen. Naast de webwinkel had de start-up ook een shop-in-shop in de Rotterdamse Bijenkorf. De gewenste eigen concept store in Amsterdam kwam er niet.

Eye-wear.nl en Cravatta Pelliano

Bernd Damme startte als puber met zonnebrillenwebwinkel Eye-wear.nl, die hij begin 2013 verkocht aan een Nederlands consortium. Datzelfde jaar ging een ander bedrijf waarvan hij medeoprichter was, stropdassenmerk Cravatta Pelliano, failliet.

Het einde van House of Eléonore kwam hem duurder te staan, laat hij weten aan Quote: ‘Voor mij was het verlies meer dan 250.000 euro, groter dan bij Cravatta Pelliano. Maar het is te dragen.’ Damme werkt momenteel als hoofd e-commerce & omnichannel bij Essenza Home, op ad interim basis.