Twinkle | Digital Commerce

Investeer in content

2018-08-23
1000562
  • 1:49

Het belang van rijke content op je e-commerce site is ongelooflijk groot. Klinkt als een open deur, deze uitspraak. Zeker omdat de ambitie om veel relevante content aan de bezoeker te bieden alom aanwezig is. Toch is invulling geven aan deze ambitie lastig. Vooral omdat er geen shortcuts lijken te zijn.

In vrijwel alle projecten waar ik ooit bij betrokken ben is er in een vroeg stadium een mooie lijst gedefinieerd van alle content-elementen die moeten worden gecreëerd. Video, reviews, uitgebreide productinformatie, natuurlijk een blog en laten we vooral de nieuwsbrief niet vergeten. Alles wordt prachtig conceptueel uitgewerkt, designtje erover, ontwikkelen maar. Als de content moet worden gevuld, blijkt dat de aanwezige 0,2 fte contentmanager in het team niet voldoende is om invulling te geven aan alle ambities en moet er worden geschrapt. Maak voor de aardigheid eens een rondje langs de velden in de Twinkle100. Al snel wordt duidelijk dat het toch een erg grote uitdaging blijkt om die rijke content te ontwikkelen. Ongevulde blogs, ‘recente’ nieuwsitems van een jaar geleden, lege productpagina’s. Zonder dat er methodologisch verantwoord onderzoek aan ten grondslag ligt, kan ik wel concluderen dat content in zijn algemeenheid meer aandacht verdient.

De belangrijkste reden blijft dat content de consument bindt. Die consument zou dan ook het startpunt moeten zijn. De eindeloze woordenbrij met als doel de SEO-posities op te vijzelen vind ik eindeloos achterhaald. Als je dan toch met content aan de slag gaat, zorg er dan in elk geval voor dat het relevant voor de consument is. Het prettige is namelijk ook dat Google deze inspanningen herkent. Structuur is technisch gezien goed te herkennen en een lange lap tekst doet het een stuk minder goed dan een goed leesbaar stuk met heldere navigatie en structuur. Probeer het proces eens om te draaien. Voordat je bedenkt dat je een blog gaat/laat ontwikkelen, maak eens een artikel of 25. Of tien volledig uitgewerkte artikelen en 25 onderwerpen. Voor nieuwsbrieven en contentpagina’s hetzelfde. Als dit lastig blijkt, spendeer hier dan voor nu geen tijd aan ga dan eerst los op een contentonderwerp waar je wel invulling aan kunt geven.

Elke goed doordachte investering in content resulteert in een positieve return on investment (ROI). Als je écht wilt winnen in e-commerce, investeer dan in ontwikkeling van content.