Twinkle | Digital Commerce

Grijp je kans

2018-08-01
1000562
  • [opinie]
  • 1:49

‘E-commerce over de grens: kans of onbegonnen werk voor Nederlandse retailers?’, vroeg Marcel Hooft, ceo van Smartphonehoesjes.nl, in zijn column in Twinkle 5 (mei 2018). Het antwoord komt van EricJan Hofman, e-commerce manager van Foto Konijnenberg.

Tekst: EricJan Hofman

Als je als Nederlandse retailer ziet dat er potentie in het buitenland is, dan moet je die stap zeker wagen. Het heeft ons de ogen geopend. Er is zoveel meer mogelijk dan alleen ondernemen in Nederland. Inmiddels zijn wij naast onze internationale webshop met negen verschillende landenshops actief. In het buitenland heb je de mogelijkheid om nieuwe marktsegmenten aan te spreken en het werkgebied flink uit te breiden. Online gaat dat vaak snel en relatief eenvoudig. En vaak goedkoper, omdat je bijvoorbeeld niet per se fysiek aanwezig hoeft te zijn. Wij hebben als bedrijf dan ook een groei kunnen doormaken die wij alleen in Nederland nooit hadden kunnen realiseren.

E-commerce in het buitenland gaat natuurlijk niet vanzelf, maar de eerste stap hoeft niet erg ingewikkeld of duur te zijn. Het is vooral belangrijk dat er een potentieel is in een bepaald land. Dat moet je goed uitzoeken. Je moet niet een markt willen maken, maar inhaken op een vraag die er al is. Om succesvol te zijn moet je hier als retailer klaar voor zijn en is het essentieel dat je product of dienst een lokale uitstraling en beleving heeft. Dat bereik je onder andere door de content van je website te vertalen in de taal van het land waarin je je vestigt, door een lokaal domein te hebben en door je klantenservice in de lokale taal te verzorgen. Daarnaast is het van belang de juiste keurmerken uit het desbetreffende land voor je website te kiezen. Medewerkers moeten de juiste mindset hebben om internationaal te ondernemen. Zorg ook dat je juridisch alles op orde hebt, elk land heeft zijn eigen regels. Ook de logistieke inrichting moet tot in de puntjes zijn geregeld. Dat wordt nog te vaak onderschat.

Maar: e-commerce over de grens is een kans die je als retailer zeker moet grijpen.

EricJan Hofman is e-commerce manager van Foto Konijnenberg. Hij draagt de pen over aan Jos Pieters, e-commerce manager van Jac Hensen. De redactie van Twinkle vraagt hem: ‘Wordt het ooit nog wat met virtueel passen?’