Twinkle | Digital Commerce

19 procent meer online omzet in juni

2018-08-13
1000562
  • [nieuws]
  • 1:09

Nederlandse webwinkels zetten in juni 19 procent meer om dan in dezelfde periode vorig jaar, meet het CBS. Daarbij scoren de zogenoemde multichannelers met 25 procent boven dat gemiddelde; pure players komen uit op 15 procent.

Daarmee leverde de afgelopen junimaand betere cijfers op voor de online markt dan mei, waarin de laagste online omzetgroei sinds 2015 gemeten werd. Over de gehele linie groeide de detailhandelsector volgens het CBS met 3 procent, gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.

Krimp en groei

Met name drogisterijen, woon- en doe-het-zelfwinkels zagen hun omzetten groeien. Daarentegen opnieuw krimpende cijfers voor handelaars in consumentenelektronica; schoenenwinkels en verkopers van recreatieartikelen leverden eveneens omzet in. Kledingwinkels presteerden even goed als in dezelfde periode vorig jaar. In de foodsector zetten speciaalzaken minder om; supermarkten zagen juist een groei van gemiddeld 3 procent.

Multichannelers versus pure players

Het laatste jaar zijn het vooral de multichannelers die boven het gemiddelde en de groeicijfers van pure players uitstijgen. Over de afgelopen jaren bezien vertoont de omzetontwikkeling bij multichannelers een vergelijkbaar patroon, terwijl webwinkeliers die verkoop via internet als hoofdactiviteit hebben, na 2015 het groeicijfer met regelmaat zagen dalen:

Omzetontwikkeling multichannelers t.o.v. een jaar eerder

Omzetontwikkeling pure players t.o.v. een jaar eerder


Gerelateerde artikelen: