Twinkle | Digital Commerce

Topmaand voor Britse webwinkeliers

2017-05-26
170109
  • [nieuws]
  • 1:29

Juni was voor Britse webwinkeliers een topmaand. De totale verkopen stegen in vergelijking met een jaar eerder met 55 procent, dat blijkt uit de IMRG Index. Vorige week constateerde Hitwise al een toename in juni. Britten gaven volgens IMRG vorige maand 3,5 miljard pond, zo'n 5,2 miljard euro, via het online kanaal uit. Het is het hoogste groeipercentage van de afgelopen vier jaar.

De IMRG Index staat nu op 3430. Dat is dicht bij het record dat in december 2006 werd geregistreerd (3553, toen de verkopen de 7,66 miljard pond haalden) Het tweede kwartaal van 2007 komt daarmee op een gemiddelde groei van 52,5 procent, significant meer dan dezelfde periode in 2006 (35,33 procent), 2005 (30,8 procent) of 2004 (35,4 procent).

Een dergelijke groei is niet meer gezien sinds begin 2003, toen een jaarlijkse toename van 100 procent genoteerd werd. In dit kwartaal in 2003(april, mei, juni) was een gemiddelde toename van 78,4 procent. 'Deze enorme groei betekent en kentering, en nieuwe fase. Dankzij internet raken gebruikers gewend aan het zoeken en kopen van producten en diensten op nieuwe manieren. Ze hoeven niet langer hun leven te plannen rondom openingstijden. En voor veel mensen behoort het achter aansluiten in de rij bij de kassa tot het verleden', zegt Jo Evans, managing director bij IMRG. 'Ze luisteren liever naar de mening van andere online shoppers, om te bepalen welke producten ze vertrouwen.' Volgens Evans hebben consumenten geproefd aan 'e-shopping power', waaardoor ze nu 'verslaafd zijn'.

Vooral de verkoop van elektronica was dit jaar flink hoger dan in juni 2006, 92 procent. Webwinkeliers zouden in juni en juli goede zaken doen, omdat veel elektronica -digitale camera's, mp3-spelers en laptops- deze zomer gekocht wordt.