Webwinkeliers hebben in mei 10 procent meer omzet gedraaid dan in dezelfde periode een jaar eerder. Sinds mei 2015 is de online omzetgroei van pure players zoals gemeten door het CBS niet zo laag geweest.
De stijging van de online omzetgroei van multichannelers daarentegen is bijna dubbel zo hoog: 19 procent. Al langere tijd vertonen de cijfers een zichtbare kloof tussen pure players en winkeliers waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is. Het CBS meldde eerder dat die laatste branche in april een recordstijging van 32,2 procent meemaakte, tegenover 16,9 procent van webwinkeliers.
Uit de nationale online omzetcijfers over 2017 die GfK, PostNL en Thuiswinkel.org in maart communiceerden, sprak eveneens een verandering van de groeicurve: minder steil dan voorheen, hoewel er nog altijd dubbelcijferige groei gemeten wordt.
Totale detailhandel
Het gemiddelde online omzetgroeicijfer van 13,5 ligt nog altijd hoger dan het gemiddelde van 3,4 procent stijging voor de gehele Nederlandse detailhandel in mei, volgens het CBS. Daarbij valt over de gehele linie vooral de groei voor winkels in voedingsmiddelen op: 4,5 procent, volledig toe te schrijven aan de supermarkten. Schoenwinkels, die in april nog 13,2 procent groei boekten, zagen hun omzet in mei juist krimpen met 8,3 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Laagste online omzetgroei in drie jaar tijd
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.