Twinkle | Digital Commerce

Het belangrijkste onderdeel van CRO

2018-08-15
1000562
  • 2:14

Conversion Elite, een congres met ervaren sprekers uit de online-optimalisatiewereld als Paul Rouke (PRWD), Neil McKay (Endless Gain) en Bart Schutz (Online Dialogue), vond plaats op 6 juni in Londen. Webanalisten.nl vroeg twee van hen: ‘Wat is voor jou het belangrijkste onderdeel van conversion rate optimization (CRO)?’

Tekst: Ton Wesseling

Paul Rouke – founder & ceo PRWD

‘De ceo’s en leiders van de meest succesvolle bedrijven wereldwijd erkennen dat klantgedreven werken, experimenteren en geduld hebben de drie belangrijkste factoren zijn die stabiele groei op de lange termijn mogelijk maken.

1) Elke organisatie die investeert in CRO en die aandacht geeft aan het waarom achter een hypothese, is op weg naar een klantgedreven organisatie.
2) Elke organisatie die ideeën A/B-test in plaats van afhankelijk is van meningen, ego's en best practices, is op weg naar een experimentgedreven organisatie.
3) Dan moet je alleen nog geduld leren hebben.

Toch is vertrouwen, de buy-in en de cultuur, om te denken, plannen en handelen voor langdurig, duurzaam succes, ongelooflijk zeldzaam in bedrijven. Organisaties verwachten in een vroeg stadium van het ontwikkelen van hun CRO-strategie en -cultuur al grote winsten. Het tekort aan geduld betekent dat als een test geen uplift levert, mensen niet verder onderzoeken waarom dit het geval is, maar meteen overstappen naar een nieuw testidee.

Geduldige bedrijven begrijpen dat je ROI voor CRO niet elk kwartaal zult zien, en beseffen dat het potentieel ligt in duurzame groei op de lange termijn.’

Bart Schutz – chief psychology officer Online Dialogue

‘Het belangrijkste in CRO is het besef dat we menselijk gedrag proberen te beïnvloeden. Vanuit de gedragswetenschappen is al decennia bekend dat ons gedrag door veel meer en zelfs andere factoren beïnvloed en bepaald wordt, dan waar we ons als mens bewust van zijn. Er spelen op complexe wijze allerlei bewuste en vooral onbewuste processen die beïnvloed worden door bijvoorbeeld emotionele, contextuele en situationele factoren.

Ons brein is echter de hele dag bezig met het vinden van verklaringen voor ons gedrag en doet dit aan de hand van factoren die vaak nauwelijks van invloed zijn, zoals individuele persoonlijkheid en rationele argumenten. Dit creëert wat ik “de illusie van begrip” noem. Deze illusie van begrip zorgt dat we vaak zo slecht zijn in optimalisatie, terwijl we denken effectief bezig te zijn.

Het belangrijkst in CRO is dan ook om dat stemmetje in ons hoofd los te leren laten; minder zelfverzekerd te zijn, en onderzoekend naar menselijk gedrag te kijken. CRO-experts (maar ook veel experts op andere gebieden) moeten leren om zich écht te laten leiden door de (gedrags-)data én om zoveel mogelijk van hun aannames en optimalisaties te valideren met betrouwbare experimenten. Dat wil ook zeggen: niet lullen maar toetsen!’

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, chief optimization officer bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het hele artikel lees je hier.