Na een korte pauze van het bieden op Googles Product Listing Ads is Amazon er weer teruggekeerd. De e-trailreus steekt wederom aardig wat dollars in Shopping en duikt plotseling weer op in diverse categorieën.
Zo stijgt het Amazons percentage desktop click share vanuit Product Listing Ads begin juni van nul naar 9,2 procent in de categorie matrassen; in de categorie speelgoed behaalt de e-tailer 3,2 procent, bij consumentenelektronica 3,8 procent, meldt vaktitel Internet Retailer.
Geen significante rol
Begin mei bleek dat Amazon, dat toen pas anderhalf jaar actief was als bieder op Google Shopping, de stekker uit de biedingen getrokken had. Onduidelijk was nog of dat een tijdelijke pauze of definitieve stop was. In die anderhalf jaar bood Amazon voornamelijk in de categorie huishoudelijke artikelen; over de gehele linie bezien bleek de nummer 6 van de Twinkle100 echter geen aggressieve bieder, analyseerde marketingbureau Merkle RKG.
Amazon eerst
Een mogelijke verklaring voor het terugtrekken van de productadvertentiedienst ligt in de verscherpte concurrentie tussen Google en Amazon, waar in de Verenigde Staten inmiddels meer dan de helft (53 procent) van de consumenten zijn productzoektocht start. Het aandeel van Google zou daarin gezakt zijn naar 39 procent.
Terugleiden
De laatste tijd maakt Amazon vaker eigenzinnige stappen op marketinggebied; zo koopt de e-tailreus sinds kort eveneens advertentieruimte in buiten zijn platform, om die door te verkopen aan zijn handelspartners. De bedoeling daarbij is het terugleiden van zoekende consumenten naar het eigen terrein.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon maakt rentree op Google Shopping
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.