Twinkle | Digital Commerce

Waar kunnen we straks nog bouwen?

2018-06-05
1000562
  • 2:17

Steden bouwen als nooit tevoren. Bedrijven en distributiecentra worden daardoor de stad uitgejaagd, met grote gevolgen voor de bedrijvigheid.

Dat stelt Bart Stek van vastgoedbedrijf Colliers in het Parool: 'Tot 2040 verdwijnt ruim vijfhonderd hectare bedrijfsterrein uit Amsterdam. Die moeten plaats maken voor 40.000 en 70.000 woningen. Dat zal grote problemen veroorzaken. Want hoe krijgen we straks onze internetbestellingen thuis, hoe worden de restaurants, cafés en winkels waar we zo graag komen, nog beleverd? En waar moeten we in de toekomst werken?' Dat is een zorgwekkend perspectief voor e-commercebedrijven die afhankelijk zijn van een goede locatie, dicht bij de klanten, waar voldoende personeel is.

De regio in als oplossing?

Bart Stek: 'Magazijnen, logistiek en kleine fabrieken worden de stad uitgedrukt, maar de stad heeft deze bedrijven juist nodig'. De lokale politici zoeken, zoals wel vaker als er zelfgecreëerde problemen moeten worden opgelost, de oplossingen een eind verder weg in liefst een andere regio. Stek: 'Daar heeft een pakketbedrijf, online supermarkt of horecabezorger niets aan. Die kan je niet eventjes in de regio neerzetten, dat levert allerlei nieuwe problemen op. Dan moeten medewerkers langer reizen naar hun werk en bestelwagens verder heen en weer rijden. Wat betekent dat voor bereikbaarheid en milieu?'

De lange afstand naar de steden maakt de inzet van schoon, en lichter, elektrisch vervoer lastig. Medewerkers moeten eindeloos forensen. Dat is niet duurzaam.

Meer doen met minder ruimte

Niet alleen in Amsterdam is de situatie nijpend, ook rond andere steden. Woningbouw is hard nodig. Maar zonder transport (en ruimte voor stadslogistiek) staat alles stil. Het is een duivels dilemma.

Hoe moet de e-commerce sector reageren? We zullen met minder ruimte meer moeten doen om de consumenten en zakelijke klanten de juiste service te bieden.

Dat moet fundamenteel anders. Waarom zijn er tweeduizend distributiecentra voor de bouw nodig? Waarom zijn er meer dan zeshonderd distributiecentra voor de horeca nodig? Waarom zijn er meer dan tweehonderd sorteercentra voor pakjes? Waarom delen we die locaties niet veel meer met elkaar? Dan kunnen we ook de transportstromen naar de stad, en de stad in, duurzaam bundelen. Er zijn ook opties om in de hoogte te bouwen met alle innovaties in robotisering en automatisering

En kunnen we met slim voorraadbeheer en samenwerking met leveranciers die vele weken en maanden voorraad niet terugdringen in de keten? Laat slimme data-analisten eens een stevige hackathon doen met de big data in onze systemen. Dan hebben we ook veel kleinere distributiecentra nodig.

Het gevecht om de ruimte in en om de stad is nu echt begonnen. Dat gevecht gaan we verliezen als we niet met elkaar zorgen voor een kleinere, duurzame logistiek footprint. Niet alleen in transport, maar ook met onze distributiecentra. Laat daar alle knappe knoppen van de sector zich maar eens over buigen.

Van voertuigen en magazijnen tot aan het gebruik van data om de last mile te optimaliseren: 'Duurzaam scoren' is het thema van het congres E-commerce & Logistiek, op donderdag 14 juni in Almere.