Van algemene marktplaatsen als bol.com en Amazon kunnen er niet al te veel naast elkaar bestaan. Voor marktplaatsen in niches is echter nog volop ruimte.
Dat zei Nils Kijkuit vanmiddag op Multichannel 2018. Hij is head of commerce products bij Salmon (voorheen Eperium), dat e-commerce bedrijven met advies en implementatiediensten helpt bij de verkoop op marktplaatsen. Alternatief voor de klandizie is zelf een marktplaats te worden.
Meubelboulevards
Kijkuit vergeleek marktplaatsen met meubelboulevards; het assortiment van verschillende aanbieders naast elkaar heeft een aanzuigende werking. Door een koppeling aan zo’n marktplaats kunnen derde partijen meeliften op het bereik van de 1st party seller, de eigenaar van de marktplaats, en zo hun verkopen stuwen.
Bij voldoende bereik kan een retailer zelf ook de poort openen voor andere partijen. Dat relevante bereik is volgens volgens Kijkuit een absolute voorwaarde om eraan te beginnen: ‘Niemand zal een winkel willen openen op een meubelboulevard waar niemand langs komt. Het vliegwiel gaat draaien bij verkeer.’
Marktplaatsen in niches
Voorbeelden van marktplaatsen in niches zijn er in ons land niet zo veel. Praxis probeerde het, de Kramp Groep begon er een met Indi.nl en via Nextail opende Intertoys de deuren voor andere speelgoedverkopers. Volgens Kijkuit is dit een begin. ‘Je kunt je voorstellen dat timmermannen zijn geholpen bij een platform waarop zij alles kunnen aanschaffen, terwijl loodgieters en elektriciens weer een ander eigen platform hebben. Ga zo maar door.’
Bij de start van een marktplaats moeten online verkopers zich de juiste vragen stellen, ging Kijkuit verder. Start je een marktplaats onder je eigen naam, of onder een ander label? Wat doe je met prijsvoorwaarden? Ga je ook logistiek ontzorgen? Ben je open of gesloten? Wat doe je met data?
'Zoek je niche'
Het belangrijkste volgens Kijkuit is ervoor te zorgen dat je specifiek genoeg bent, dé aanbieder wordt in een vertical: ‘Zoek je niche. Als je niet specifiek genoeg bent geldt het winner takes all principe, dan kom je bij Amazon of bol.com uit.’
Multichannel 2018
Multichannel 2018 biedt plaats aan vele tientallen kennissessies over onder ander personalisatie, data driven commerce en de customer journey. De jaarlijkse conferentie is ook morgen nog te bezoeken, kosteloos.
Wij hebben een leuke "niche" marktplaats operationeel waar reisorganisaties en hotels elkaar vinden op het gebied van groepsaanvragen. Een niche maar toch 30% van de retailomzet van internationale hotels. Gaant nu vrijwel helemaal manual. Tool is in 4 talen maar heeft even een zetje nodig om users goed te begeleiden en up te scalen. Wieowie in investerders land wil zich hier eens in verdiepen , kan ook een branche speler zijn.