Twinkle | Digital Commerce

Hoe ziet de toekomst van e-commerce eruit?

2018-04-26
1000562
  • [visie]
  • 3:18

Amazon, Google Shopping Actions, Alibaba: de grootmachten binnen het e-commerce landschap. Groots zijn ze niet alleen in hun omvang, maar ook in hun innovatievermogen. Met de uitrol van hun ambitieuze plannen is het in mijn optiek zaak om juist nu jezelf als online retailer de volgende vraag te stellen: 'Is deze ontwikkeling nu een kans of juist een bedreiging voor mijn onderneming?'

Tekst: Jan-Willem Rijpma

Een vraag die jou als online retailer vast niet vreemd is. Verandering in onze prachtige business is immers de enige constante. Daarbij komt dat alles uiteindelijk ook om mindset draait. Want ongeacht wat vakgenoten en glazen-bol-kijkers zeggen, blijft de belangrijkste vraag natuurlijk: ‘hoe kijk jíj naar de toekomst?’ Maakt het je onzeker, of prikkelt het je verbeeldingskracht om er mogelijkheden in te zien? Feit blijft dat kennis van de laatste ontwikkelingen het uitgangspunt is, laten we daar eerst eens naar kijken.

Groten worden groter

Eerder genoemde internationale grootmachten worden ogenschijnlijk steeds groter, maar verliezen ook markt aan elkaar. Zo houdt Google de gemoederen bezig in e-commerce land met de ontwikkeling Google Shopping Actions; een innovatie van Google die in Amerika al voet aan wal heeft, en die we wellicht binnen afzienbare tijd ook in Nederland kunnen verwachten.

Google leeft vooralsnog primair van de inkomsten uit advertenties gerelateerde zoekopdrachten in hun zoekmachine, maar ziet dat concurrent Amazon hard aan de weg timmert; de eerste zoekopdrachten die voorheen in Google werden gedaan, lijken door consumenten direct aan Amazon voorgelegd te worden. Oftewel, er lijkt een tendens zichtbaar waarin consumenten het ooit zo onmisbare Google lijken over te slaan, om direct producten te vinden en te bestellen. In die zin is Google binnen het zoeklandschap terrein aan het verliezen, al zijn het kleine stapjes.

Daar steekt Google natuurlijk een stokje voor. Met een volgende stap in de mogelijkheden van Google Shopping Actions wil Google de moderne consument nóg sneller, efficiënter en relevanter kunnen bedienen. Middels Google Shopping Actions faciliteert Google ook online transacties, wat betekent dat ook in Nederland straks jouw producten via deze grootmacht verkocht kunnen worden. Uiteraard tegen een percentage van de omzet, net zoals bij Amazon. Zie het als een soort gedeeld winkelmandje, waarin verschillende producten van verschillende online retailers toegevoegd en afgerekend kunnen worden. De transactie vindt in dit geval dus plaats bij Google, al waarna deze wordt uitgesplitst naar de verschillende retailers.

Welke strategie kies jij?

Ga jij ook aan de slag op Amazon, en bied jij straks ook jouw producten aan op Google Shopping Actions? Of laat jij deze grootmachten links liggen? Op die vraag bestaat natuurlijk geen eenduidig antwoord. Wat de impact van Google Shopping Actions of Amazon zijn kan per business natuurlijk enorm verschillen. Toch stellen online retailers zichzelf vragen als ‘wordt mijn eigen platform van ondergeschikt belang aan deze reuzen?’ of ‘ga ik mijn handel en marges langzaam kwijtraken?’ Prima vragen om over na te denken, maar zulke vragen worden wel ingegeven vanuit angst. Stel jezelf daarom liever vragen vanuit kansen geredeneerd: ‘wat is nou echt mijn toegevoegde waarde als online retailer en hoe kan ik mij onderscheiden?’

Meer dan ooit is het nu de tijd om jezelf onderscheidend te positioneren ten opzichte van deze reuzen. Toen Google een concurrent ging zien in Amazon, zijn zij gericht gaan zoeken naar de kansen die binnen hun eigen krachtenveld en invloedssfeer vielen. Dat is voor jou niet anders.

Wat mij betreft ligt jouw toekomst bij customer intimacy. Dicht bij je klant staan, iets wat deze reuzen nooit, althans niet in de nabije toekomst, kunnen bieden. Juist omdat deze reuzen steeds groter en dus ook onpersoonlijker worden, kun jij als specialist terrein winnen in combinatie met echte persoonlijke aandacht voor jouw klant. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen een spuitbus: ook Google kan deze prima verkopen, maar jouw toegevoegde waarde zit in het vooraf toesturen van een kleurentaal en het persoonlijke advies wat past bij de specifieke klantvraag. Op basis van een sample dat jouw klant je toestuurt, kun jij met jouw apparatuur de exacte kleur uitlezen om vervolgens deze kleur in vijftien spuitbussen naar jouw klant te sturen. Daar kan geen Google of Amazon tegenop!

Jan-Willem Rijpma is service manager en online marketing manager bij FRMWRK.