Als gevolg van een commerciële heroriëntatie stopt Zalando met al zijn affiliate marketingactiviteiten, en wel per vandaag*. Het besluit valt rauw op het dak van publishers, die er gisterenavond pas bericht over ontvingen.
‘Zoals u wellicht voorbij heeft zien komen in het nieuws, vinden er momenteel enkele organisatorische veranderingen plaats binnen de commerciële activiteiten van Zalando’, is in de nieuwsbrief voor Nederlandse publishers te lezen. ‘Als direct gevolg van deze veranderingen zullen wij alle affiliate marketingactiviteiten stopzetten, wat uiteraard van invloed zal zijn op onze samenwerking met u.’
Concreet betekent dit dat wij de samenwerking met uw bedrijf op 13.03.2018 zullen stopzetten.
Zalando geeft aan dat commissies die vóór vandaag zijn verdiend, op de gebruikelijke wijze worden uitbetaald. Voor meer informatie verwijst het bedrijf naar zijn corporate website.
Personalisatie
De nummer 4 van de Twinkle100 gaat daar niet specifiek in op het staken van de affiliate marketingactiviteiten. Wel is er te lezen dat Zalando in zijn marketing meer wil gaan inzetten op personalisatie (en daarmee op automatisering):
At Zalando, we already personalize our online shop with data-driven and A-B tested customer features to ultimately offer 23 million different Zalandos for our more than 23 million different customers in Europe. It’s time to transfer this approach into our marketing as well.
Verder rept Zalando onder meer over lokalisering van marketingactiviteiten en over de samenvoeging van creatie- en productieteams. Daarbij gaan volgens Duitse vakmedia honderden banen verloren.
Awin
Zalando’s affiliate marketingactiviteiten waren ondergebracht bij Awin, de naam waaronder Zanox en Affiliate Window een jaar geleden verder gingen. Het bureau verliest een grote klant.
Ongeloof
Jennifer Kok, affiliate expert en eigenaar van Affiliateblogger.nl, was in eerste instantie vol ongeloof over het plotselinge besluit van Zalando. ‘Nederlandse publishers werden twee maanden geleden nota bene nog bedankt voor een succesvol jaar, via Awin. Daarbij werd een aanpassing van de cookietijd aangekondigd, per 24 januari, omdat de KPI’s voor de Nederlandse markt waren aangepast.’
Er leek niet zo gek veel aan de hand, aldus Kok tegen Twinkle. ‘Maar nu kun je misschien voorzichtig concluderen dat die omzetting het programma niet heeft kunnen redden. Jammer, want de affiliate markt maakt een interessante ontwikkeling door; conversie en inspiratie komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Daarin lagen wat mij betreft kansen voor Zalando. Nu hoeven andere grote online retailers daar in ieder geval niet meer tegen op te boksen.’
* UPDATE 15.15 UUR
Awin werd zelf ook verrast, schrijft het netwerk in een update aan leden van Zalando's partnerprogramma. 'Zeer onverwachts en teleurstellend', wordt het besluit genoemd. In overleg met Zalando is de sluitingsdatum van het programma zes dagen naar achteren geschoven: vanaf 19 maart om 10.00 uur worden linkjes niet meer doorgezet naar de webwinkel. Alle geldige sales (tot 2 april bij de cookietijd van 14 dagen) zullen volgens de programmavoorwaarden worden uitbetaald.
* UPDATE 16.00 UUR
Zalando's reactie is kort en bondig: 'We will discontinue our affiliate marketing activities in its current setup.'
Lees ook:
* ‘Zalando opent dc in Nederland’ (6 maart 2018)
* Shoppable content: de toekomst van affiliate marketing (2 maart 2018)
* Zalando boekt nu ook winst buiten thuisregio (1 maart 2018)
Kreeg de mail gisteren ook. Ik vind het vreemd en onprofessioneel om ons hiervan +-5 uur op voorhand op de hoogte te stellen. (Ik kreeg de mail om 18u53) Hier zit een reukje aan.
Zalando moet zich rot schamen om hier publishers die hard voor ze gewerkt hebben per direct mee te confronteren. Maar ook bij Awin gaat er iets goed fout. Het per direct staken van een campagne mag gewoon contractueel niet mogelijk zijn. Netwerken wanneer maken jullie eindelijk eens behoorlijke afspraken met adverteerders?
Helaas een voorbeeld van hoe sommige partijen met hun affiliatepartners omgaan. Eenzijdige aanpassingen die veel impact hebben op derden worden zomaar gedaan. Dit is wel heel erg abrupt. Je kunt van Zalando niet eisen dat ze eeuwenlang aan affiliatemarketing blijven doen, maar een beetje fatsoenlijke opzegtermijn had toch wel op z'n plaats geweest. Vraag me ook af of Awin hier geen stokje voor had kunnen steken.
Ik sluit me helemaal aan bij Caroline. Het is toch van de gekke dat je als publisher per direct alles uit moet zetten. Dit toont gewoon een niet respectvolle omgang met je partners. Het is wel echt eens tijd voor contracten die niet alleen kijken naar het belang van de adverteerder, maar ook van de hardwerkende affiliates. Affiliate netwerken, onderscheid je hier toch eens in!!
Triest voor alle publishers en affiliates maar dit lijkt op een paniek ingreep om financiele redenen. Omzet 4,5 miljard en een dalende bruto marge. De nettowinst is zo marginaal dat ik heel benieuwd ben wat de investeerders geeist hebben. Denk dat ze bij Awin ook onaangenaam verrast zijn. Maar communicatie is en blijft een kunst. Vooral in slechte tijden
Dit is een van de grootste redenen waarom ik gestopt ben als publisher. Teveel afhankelijk van partijen die eenzijdige aanpassingen kunnen doorvoeren en zo jouw business kunnen beschadigen. Daar is geen gezonde business op te bouwen.
Mss heeft Zalando eindelijk eens fatsoenlijke analyses gedraaid en gezien dat affiliate in hun business model weinig tot niks additioneels toevoegen aan sales en omzet, en uitsluitend touchpoints/onnodige kliks toevoegen in de conversiepaden. Het vele werk van publishers ten spijt kan ik me voorstellen dat Zalando dan besluit affiliate marketing uit hun media mix te verwijderen. Note: ik ben niet tegen affiliate marketing, integendeel zelfs. maar ik ben wel voor adverteerders die goed naar hun data kijken en op basis daarvan bepalen welke waarde een kanaal toevoegt. Soms wegen de kosten nu eenmaal niet op tegen de baten
Mooi voorbeeld van iets wat ik al lang heb voorspeld. Affiliate marketing zal langzaam verdwijnen.
Als je ziet hoe dramatisch publishers in landen als Nederland zijn, dan snap ik de keuze van Zalando absoluut. In de huidige opzet voegt affiliate marketing bijzonder weinig toe. Met al die dramatische en overbodige kortingscode sites kan je toch niet anders verwachten.
Daar moet ik je inderdaad gelijk in geven!