Twinkle | Digital Commerce

Zalando stopt met affiliate marketing

2018-03-13
18571044
  • [nieuws]
  • 2:29

Als gevolg van een commerciële heroriëntatie stopt Zalando met al zijn affiliate marketingactiviteiten, en wel per vandaag*. Het besluit valt rauw op het dak van publishers, die er gisterenavond pas bericht over ontvingen.

‘Zoals u wellicht voorbij heeft zien komen in het nieuws, vinden er momenteel enkele organisatorische veranderingen plaats binnen de commerciële activiteiten van Zalando’, is in de nieuwsbrief voor Nederlandse publishers te lezen. ‘Als direct gevolg van deze veranderingen zullen wij alle affiliate marketingactiviteiten stopzetten, wat uiteraard van invloed zal zijn op onze samenwerking met u.’

Concreet betekent dit dat wij de samenwerking met uw bedrijf op 13.03.2018 zullen stopzetten.

Zalando geeft aan dat commissies die vóór vandaag zijn verdiend, op de gebruikelijke wijze worden uitbetaald. Voor meer informatie verwijst het bedrijf naar zijn corporate website.

Personalisatie

De nummer 4 van de Twinkle100 gaat daar niet specifiek in op het staken van de affiliate marketingactiviteiten. Wel is er te lezen dat Zalando in zijn marketing meer wil gaan inzetten op personalisatie (en daarmee op automatisering):

At Zalando, we already personalize our online shop with data-driven and A-B tested customer features to ultimately offer 23 million different Zalandos for our more than 23 million different customers in Europe. It’s time to transfer this approach into our marketing as well.

Verder rept Zalando onder meer over lokalisering van marketingactiviteiten en over de samenvoeging van creatie- en productieteams. Daarbij gaan volgens Duitse vakmedia honderden banen verloren.

Awin

Zalando’s affiliate marketingactiviteiten waren ondergebracht bij Awin, de naam waaronder Zanox en Affiliate Window een jaar geleden verder gingen. Het bureau verliest een grote klant.

Ongeloof

Jennifer Kok, affiliate expert en eigenaar van Affiliateblogger.nl, was in eerste instantie vol ongeloof over het plotselinge besluit van Zalando. ‘Nederlandse publishers werden twee maanden geleden nota bene nog bedankt voor een succesvol jaar, via Awin. Daarbij werd een aanpassing van de cookietijd aangekondigd, per 24 januari, omdat de KPI’s voor de Nederlandse markt waren aangepast.’

Er leek niet zo gek veel aan de hand, aldus Kok tegen Twinkle. ‘Maar nu kun je misschien voorzichtig concluderen dat die omzetting het programma niet heeft kunnen redden. Jammer, want de affiliate markt maakt een interessante ontwikkeling door; conversie en inspiratie komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Daarin lagen wat mij betreft kansen voor Zalando. Nu hoeven andere grote online retailers daar in ieder geval niet meer tegen op te boksen.’

* UPDATE 15.15 UUR
Awin werd zelf ook verrast, schrijft het netwerk in een update aan leden van Zalando's partnerprogramma. 'Zeer onverwachts en teleurstellend', wordt het besluit genoemd. In overleg met Zalando is de sluitingsdatum van het programma zes dagen naar achteren geschoven: vanaf 19 maart om 10.00 uur worden linkjes niet meer doorgezet naar de webwinkel. Alle geldige sales (tot 2 april bij de cookietijd van 14 dagen) zullen volgens de programmavoorwaarden worden uitbetaald.

* UPDATE 16.00 UUR
Zalando's reactie is kort en bondig: 'We will discontinue our affiliate marketing activities in its current setup.'

Lees ook:
* ‘Zalando opent dc in Nederland’ (6 maart 2018)
* Shoppable content: de toekomst van affiliate marketing (2 maart 2018)
* Zalando boekt nu ook winst buiten thuisregio (1 maart 2018)