Zalando maakt voor het eerst winst buiten zijn thuismarkt. Waar de Europese activiteiten tot voorheen uitsluitend roodgekleurde cijfers opleverden, boog de fashion e-tailer die negatieve bedrijfsresultaten in 2017 om naar winstgevendheid.
De samenstelling van Zalando's EBIT, onderaan de streep nauwelijks veranderd ten opzichte van boekjaar 2016 (respectievelijk 215,1 versus 216,3 miljoen euro), is daarmee gewijzigd. Thuisregio DACH, bestaande uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, blijft goed voor het leeuwendeel daarin, maar laat in vergelijking met 2016 een absolute daling zien van 37,8 miljoen.
Winst uit Europa
De 'rest' van Europa leverde daarentegen een brutowinst van 21,6 miljoen euro op, waar voorgaande jaarcijfers nog een verlies van 3,3 miljoen euro toonden. Ook de categorie 'Overig', die onder meer opbrengsten uit Zalando Lounge, outletverkopen en 'nieuwe platforminitiatieven' vertegenwoordigt, bracht 5 miljoen euro op, in tegenstelling tot het verlies van 6,7 miljoen een jaar eerder.
Onderaan de streep drukken zware investeringen in kapitaal echter flink op de nettowinst: daardoor daalt die van 120,5 miljoen naar 101,6 mijloen euro.
Omzetgroei
Zalando's groei in Europa blijkt minder sterk dan in 2016; waar die eerder 29,6 procent bedroeg, steeg de omzet afgelopen jaar met 25,7 procent. In de DACH-regio nam de omzet toe met 18,3 procent, 3,5 procentpunt meer dan tijdens het boekjaar ervóór. In totaal komt de omzet over 2017 uit op een ruime 4,4 miljard euro.
Meer klanten, meer orders
De nummer 4 van de Twinkle100 schroefde het afgelopen jaar zijn orderaantal op van 69,2 naar 90,5 miljoen. Zalando's actieve klanten bestelden per hoofd gemiddeld meer; de orderwaarde van de winkelmandjes daalde echter licht, van 66,6 naar 64,50 euro per bestelling.
Plannen
Voor het komende jaar verwacht Zalando een omzetgroei tussen de 20 en 25 procent; die zal niet vergezeld worden door een indrukwekkend winstmarge, gelet op de flinke investeringen die het bedrijf voor ogen heeft, met name in uitbreiding van het medewerkersbestand. In het voorjaar staat de lancering van de nieuwe productcategorie Beauty gepland; ook start Zalando met online verkoop in twee nieuwe, nog onbekende Europese landen.
Interessant! Vanuit Wehkamp ervaring kun je je afvragen hoe Zalando bij orderwaarde van 64,50, hoge retouren en forse promotie (en daardoor magere klanten) druk ècht winst kan maken. Heb wèl een idee hoe dat wèl zou kunnen...