Twinkle | Digital Commerce

Geen blikjes fris maar auto's: Alibaba opent 'Car Vending Machine'

2018-03-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

Wie wel eens in de Chinese stad Guangzhou rondrijdt, kan sinds kort een automaat voor auto's tegenkomen. Ford en Alibaba hebben in die stad namelijk een 'Car Vending Machine' geopend.

Consumenten die een auto uit de automaat willen kopen of proberen, gebruiken daarvoor de applicatie van Tmall, de marktplaats van Alibaba. 

De 'Super Test-Drive Center', zoals de automaat heet, is meerdere verdiepingen hoog en beschikt over tientallen auto's van de Amerikaanse autofabrikant Ford. Potentiële kopers kunnen via de Tmall-app een auto kiezen en hem drie dagen uitproberen en vervolgens kopen. De bewuste auto wordt, net als bij een reguliere automaat, naar de consument gebracht.

Blikje Cola

Eerder werd al bekend dat Alibaba wel wat zag in de bijzondere automaat. Alibaba-voorman Jack Ma wil het kopen van een auto 'net zo makkelijk maken als het kopen van een blikje Cola'. Ook Shanghai en Nanjing staan op de lijst voor een automaat.

JD.com

Vorige week kondigde Alibaba's concurrent JD.com een samenwerking met autofabrikant Geely aan. De nieuwe Boyue SUV-modellen worden door die samenwerking geschikt gemaakt voor de e-commerce. Met één klik op de knop kunnen gebruikers straks kopen vanuit de auto.