Eventbrite is een exponent van de zo goed als volledig gedigitaliseerde ticketmarkt. Het Amerikaanse bedrijf verwerkte sinds zijn oprichting in 2006 voor meer dan 10 miljard dollar aan toegangsbewijzen. Sinds de overname van het Nederlandse Ticketscript, nu een jaar geleden, vergroot Eventbrite zijn aanwezigheid in ons land.
Het wordt drukker op de Nederlandse markt voor ticketaanbieders. In de afgelopen tien jaar is die markt in een stroomversnelling geraakt, vertelt Frans Jonker, medeoprichter van Ticketscript en general manager continental Europe bij Eventbrite. ‘De mogelijkheid online te reserveren voor een evenement bestond al wel, maar tickets moesten worden opgehaald bij een locatie, of het duurde een week voordat ze met de post bezorgd werden. Ticketscript was één van de eerste partijen die het proces volledig digitaliseerde.’ Vooral betaalmethode iDeal zorgde voor een snelle afhandeling van het koopproces. ‘Eerder waren er twee à drie spelers actief in Nederland; tegenwoordig zijn dat er meer dan tien. Digitalisering was het startpunt van innovatie en ontwikkeling.’
Facebookkoopknop
Vandaag de dag vindt vrijwel de gehele ticketverkoop online plaats. Eventbrite sloeg de handen ineen met diverse partners, waaronder Facebook, waardoor Nederlandse consumenten nu tickets voor concerten en evenementen kunnen kopen via een koppeling met het sociale platform. ‘Dat gebeurt hoofdzakelijk via mobiele apparaten’, aldus Jonker. ‘Het bestelproces kent maar twee stappen, de koper ontvangt zelfs zijn ticket binnen de Facebookomgeving. Gegevens zijn al bekend, dus die hoeven ook niet ingevuld te worden. Direct toen we de koopknop lanceerden, zijn we gestart met meten: zo weten we dat de conversie via Facebook nu dubbel zo hoog is.’
Distributed commerce
Met zijn partnerschappen zet Eventbrite in op een kanaalstrategie die personalisatie een niveau hoger tilt: distributed commerce. ‘Je brengt het aanbod naar de consument toe, in plaats van andersom. Content komt beschikbaar op het moment dat dat relevant is voor de gebruiker, op plekken waar consumenten al zijn. Een Spotify-gebruiker die muziek luistert, krijgt bijvoorbeeld aanbod te zien van evenementen waar de betreffende artiest optreedt, of die in de buurt zijn en waar kaarten te koop zijn.’
Voor het brengen van conversieverhogende content op de plaats en tijd waar die het meest van pas komt, is het sluiten van zoveel mogelijk partnerschappen cruciaal. Jonker: ‘Eventbrite werkt niet toe naar verschillende platformen in verschillende landen, maar is er juist op gefocust alle partijen op één wereldwijd platform te krijgen. Zo vindt innovatie plaats.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kaarten in context
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.