Twinkle | Digital Commerce

‘10 procent ticketverkoop via mobiele telefoon’

2017-05-27
180101
  • 1:21

Een op de tien kaartjes voor evenementen wordt gekocht op de mobiele telefoon. Dat stelt het Nederlandse bedrijf ticketscript, een internationale leverancier in online en mobile ticketing. Het mobiele aandeel was een jaar geleden nog maar 4 procent.

De groei van mobiel gekochte tickets is bevorderd door de mobiele ticketshops die ticketscript begin dit jaar als white label product op de markt zette. Consumenten krijgen de mobiele shop te zien als ze een entreekaartje willen kopen op de site van een klant van ticketscript. ‘Eerder konden consumenten al tickets kopen met hun mobiel via onze desktop-oplossing, maar dit is een geoptimaliseerde variant’, legt online marketingmanager Robert Knibbe van ticketsrcipt uit. ‘Kopers wordt daarin niet gevraagd naar hun naw-gegevens bijvoorbeeld, wat bij onze desktop-oplossing wel gebeurt.’

Mobiele toegang
Knibbe verwacht dat het mobiel gekochte ticketaandeel in de tweede helft van dit jaar tussen de 15 en 20 procent zal bedragen. De smartphone wint niet alleen terrein als aankoopinstrument, maar ook als toegangsbewijs ondervond ticketscript. In de eerste helft van dit jaar verkoos 3,2 procent een mobiel ticket boven een regulier e-ticket,  tegenover 1,4 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Fysieke verkooppunten
Ticketscript is behalve in Nederland actief met kantoren in België, Duitsland, de UK en Spanje. Het bedrijf biedt gratis software waarmee organisatoren zelf een ticketshop kunnen openen. Ticketscript koppelt klanten ook aan een netwerk van 1.150 fysieke verkoopppunten in Europa, waaronder de vestigingen van Free Record Shop. Bij het bedrijf staan tussen de vijftig en zestig mensen op de loonlijst.