Twinkle | Digital Commerce

Adyen slaat brug naar fysieke retail met Shuttle

2017-10-05
180101
  • 1:47

Adyen introduceert een nieuw apparaatje waarmee retailers betalingen kunnen verwerken in winkels en op andere locaties. De Bijenkorf gebruikt Shuttle, zoals het apparaatje heet, om winkelbezoekers direct te laten afrekenen op tablets.

Adyen heeft Shuttle gisteren gelanceerd in Amsterdam, Londen en Berlijn. Voortaan biedt het Nederlandse bedrijf betaaloplossingen voor ‘alle drie de verkoopkanalen’, waarmee Adyen doelt op online, mobiel en point-of-sale (POS). Transacties in al deze kanalen komen terecht in de centrale backoffice.

Via smartphones of tablets
Shuttle accepteert volgens Adyen alle credit- en debetkaarten die in Europa worden gebruikt. Het apparaat maakt via bluetooth draadloos verbinding met smartphones of tablets die draaien op iOS of Android. Via de internetverbinding van deze mobiele apparaten wordt de connectie met de systemen van Adyen gelegd.

Bonnetje per mail
Door het intikken van hun pincode worden betalingen van klanten geverifieerd. Het resultaat van een transactie wordt getoond op zowel de Shuttle zelf als op de smartphone of tablet waar bijvoorbeeld een marktkoopman of winkelbediende mee is uitgerust. De klant ontvangt een bonnetje van de face-to-face payment per mail.

Tussenstuk
Net als Payleven, iZettle en Square biedt Adyen met een 'tussenstuk' een betaalopossing voor ambulante handelaren en fysieke winkeliers. Het Nederlandse bedrijf heeft het voordeel dat het al een grote groep klanten heeft uit en een koppeling met het online en mobiele kanaal. Winkeliers met eigen betalingsapplicaties of POS-software kunnen via een API betalingen met Shuttle integreren. Adyen stelt Shuttle ook als white label oplossing beschikbaar voor partners.

Tablet assisted sales
De Bijenkorf test Shuttle momenteel voor de tablet assisted sales in zijn warenhuizen. ‘We zijn bezig de klantervaring in onze winkels mobieler en flexibeler te maken, door onze collecties ook in de winkels aan te bieden’, aldus e-commerce manager Pieter Heij in de persverklaring van Adyen. Binnen het testproject kunnen winkelbezoekers direct afrekenen als ze een online aankoop doen op de iPad van een winkelmedewerker (zie ook een interview met Heij in Het Parool).

Box offices
Ticketscript, online aanbieder van tickets, zal Shuttle gebruiken om zijn entree te maken in het fysieke kanaal. Het bedrijf laat weten fysieke box office services te willen plaatsen op festivals.