Chinese consumenten gaven in 2017 ruim één biljoen dollar uit aan online shopping. Niet eerder gaf men zoveel uit in webshops.
De omzetcijfers van 2017 zijn 32 procent hoger dan 2016, toen zo'n 869 miljard dollar werd uitgegeven. Volgens het Chinese ministerie van commercie ging vorig jaar 7,18 biljoen yuan (1,146 biljoen dollar) over de digitale toonbank. Dat is omgerekend zo'n 934 miljard euro.
Buiten de grote steden
Opvallend aan de cijfers is de stijging van online uitgaven door Chinezen die buiten de grote steden wonen. Zij gaven in 2017 39 procent meer uit dan het jaar ervoor. Dat komt neer op zo'n 199 miljard dollar, goed voor 17 procent van de totale online uitgaven.
Steeds groter
Sinds 2013 is China het grootste e-commerce land ter wereld. In 2014 groeide de online besteding in China nog met bijna 50 procent. In 2016 gaf men nog zo'n 860 miljard dollar uit. Runner-up Amerika volgt op grote afstand met toen zo'n 455 miljard dollar jaaromzet.
Online giganten
Alibaba is, in tegenstelling tot grote concurrent JD.com, niet meegenomen in de cijfers omdat het een online marktplaats is en geen eigen artikelen verkoopt. Beide bedrijven zijn volop bezig de Europese markt te veroveren. Alibaba wil onder andere een nieuw distributiecentrum openen in Frankrijk, terwijl ook JD.com zich op dat land richt met de komst van een e-commerce platform.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Chinese e-commerce passeert 1 biljoen dollar grens
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.