Twinkle | Digital Commerce

‘Als je iets eerder hebt gekocht dan weten we wat je wilt'

2019-02-14
1000562
  • 1:22

Discounter Op=Op Voordeelshop is met 142 winkels goed vertegenwoordigd in de Nederlandse winkelstraten. En ook online is de winkel actief. Middels e-mailcampagnes wil de discounter klantretentie verhogen.

Samen met data management platform Shopping Minds wil Op=Op Voordeelshop via gepersonaliseerde e-mailcampagnes klanten terug laten komen en meer nieuwsbriefabonnees werven. Dat vertelde e-commerce manager Dion Fokkema van de discounter vandaag op het Data Driven Commerce Event in het Van der Valk hotel in Utrecht. ‘Wij verkopen hele mooie producten maar ook hele lastige producten’, aldus Fokkema. ‘Want je ziet ze bijna op iedere hoek van de straat. Daarnaast zit er relatief weinig marge op.’

Herhaalaankopen

Daarom begon Op=Op Voordeelshop, samen met Shopping Minds, aan de bouw van een recommendation engine. Waarbij op basis van klantprofielen wordt berekend welke producten het beste in een nieuwsbrief passen zodat de kans groter wordt dat de klant terugkeert. Fokkema: ‘Een klant die één soort deodorant koopt, vindt het interessanter om daarna een vergelijkbare deodorant te kopen. Als een klant nu online bij ons iets koopt, dan herkent deze engine dat meteen voor de lijst in de nieuwsbrief. Dus als de klant iets heeft gekocht dan weten wij al wat hij graag wil. Op deze manier is onze conversie met 28 procent toegenomen.

Voice

Daarnaast, stelt Fokkema, biedt ook de komst van voice commerce kansen voor Op=Op Voordeelshop. Hoewel het op dit moment in de praktijk nog niet mogelijk is om via spraakassistenten zoals Google Home of Amazon Alexa bij Nederlandse webshops te kopen. ‘Maar het is wel heel handig als je via Google Assistent bijvoorbeeld herhaalaankopen kunt doen’, besluit Fokkema.