Twinkle | Digital Commerce

Online supers dik in de plus

2018-01-02
1000562
  • [nieuws]
  • 2:50

De online omzetten van supermarkten namen toe in 2017: het afgelopen jaar leverde menig boodschappenaanbieder dubbelcijferige groei op vanuit de webwinkel. Jumbo en Plus verdubbelden hun online omzet, Coop verdubbelde het aantal bestellingen, Picnic boekte 100 miljoen euro omzet.

Gemiddeld legt de Nederlander voor 75 euro boodschappen in zijn online winkelmandje, meldde GfK afgelopen week. Bij snelle groeier Picnic lag de bestelwaarde over het algemeen een stuk lager, maar kent het klantenbestand 81 procent herhaalbestellers. Ook Jumbo, Coop en Plus komen nu met cijfers over hun online prestaties van het afgelopen jaar.

Jumbo

De online omzet van Jumbo is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld, meldt het bedrijf. Het aantal pick-up points staat inmiddels op 390; 225 daarvan zijn uitgerust met een bezorgdienst. De supermarkt verwacht eenzelfde online omzet- en ordertoename over 2018. In totaal groeide de omzet van Jumbo met 5 procent naar een ruime 7 miljard euro over het afgelopen jaar. Daarmee moet de online omzet van Jumbo over 2017 op zo'n 200 miljoen euro worden geschat.

'Jumbo heeft in 2017 flink ingezet op haar ambitie om uit te groeien tot de leidende omnichannel-speler – Jumbo altijd en overal -  op de Nederlandse foodmarkt', aldus de supermarktketen, die die ambitie in 2021 wil behalen, in een persbericht. Op de Nederlandse online foodmarkt bestelde een kleine 4 procent van de huishoudens het afgelopen jaar bij de Brabantse keten.

Picnic 'bijna door 100-miljoen-grens'

Ook Picnic ziet 2018 zonnig in: medeoprichter Michiel Muller vertelt in het AD dat de online super wekelijks vijf procent meer klanten trekt, met een tussenstand van 90.000 vaste klanten. Vooral in Utrecht is de nummer 93 van de Twinkle100 populair met 20.000 reguliere bestellers, gevolgd door thuisbasis Amersfoort. Volgens de krant steeg de omzet, die in 2016 op 13,5 miljoen euro geschat werd, in 2017 naar bijna 100 miljoen, een ruime verzevenvoudiging. Muller voorspelde die omzet al 

Het komende jaar investeert Picnic met 100 miljoen euro groeigeld, dat het in maart vorig jaar ophaalde. 'We moeten voortdurend nieuwe mensen aannemen en trainen, nieuwe autootjes laten maken, nieuwe hubs en distributiehallen openen', verklaart Muller. Met de aanbouw van een nieuw dc in Utrecht zet Picnic een volgende stap naar landelijk bereik.

Plus

Supermarktketen Plus heeft zijn online omzet in 2017 verdubbeld, meldt een woordvoerder aan Twinkle. Naast de omzet is het aantal afhaalpunten in 2017 eveneens verdubbeld: van honderd naar tweehonderd. Ook het aantal vestigingen dat twee-uursbezorging aanbiedt onder de naam Plus Express staat nu op 220. Het bedrijf draaide een totaalomzet  van 2,388 miljard euro, een groei van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar.

Coop

Een 'forse stijging' voor Coop het afgelopen jaar: met een vernieuwd e-commerce platform investeerde de supermarktketen in zijn online kanaal en zag die terug in een groei van het aantal online bestellingen. Inmiddels heeft het bedrijf, dat het afgelopen jaar in totaal 1,177 miljard euro omzette, 263 vestigingen.

Het aantal online bestellingen verdubbelde het afgelopen jaar, vertelt een woordvoerder van de keten aan Twinkle. 'Het aantal zakelijke klanten vertoont een lichte stijging, maar vooral het aandeel particuliere klanten is in 2017 ten opzichte van 2016 verdubbeld. Ook bij het aantal bestellingen zien we een verdubbeling. De gemiddelde orderwaarde steeg van 80 naar 90 euro.'

Coop zette het afgelopen jaar twintig extra bestelbussen in ter ondersteuning van de e-commerce activiteiten. 'Daardoor is de dekking voor het thuisbezorgen vanuit de filialen compleet. Bij de ondernemers was de stijging van het aantal aangesloten winkels 54 procent. Voor 2018 staan er nog 25 ondernemers op de planning om te gaan bezorgen via Coop.nl.'