Twinkle | Digital Commerce

GfK: 'Online Nederlands boodschappenmandje gemiddeld 75 euro'

2017-12-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:45

Nederlanders besteden in webshops per boodschappenbestelling gemiddeld 75 euro. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van GfK over heel 2017, waarbij het onderzoeksbureau opmerkt dat vooral het klantenbestand van online super Picnic behoorlijk in opmars is.

Tegenover Distrifood vertelt GfK-research director Joop Holla dat volgens het nieuwe onderzoeksrapport 1,7 procent van de Nederlandse huishoudens dit jaar heeft besteld bij Picnic. Van hen plaatste 81 procent een herhaalorder. Holla: ‘Met de uitbreiding van hun werkgebied trekken ze steeds meer klanten, met periode 11 als uitschieter’. In november bestelden Picnic-klanten gemiddeld 2,9 keer; daarbij bestelden ze algemeen genomen voor 38,89 euro.

Hoewel Picnic dit jaar een snelle groei doormaakte, is dat orderbedrag aanzienlijk lager dan bij andere online boodschappenaanbieders, aldus GfK. Het landelijk gemiddelde ligt rond de 75 euro.

Randstad als archetype

Het onderzoeksbureau rapporteert een stijging van het aandeel van internetverkopen in de totale boodschappenomzet en wijst daarbij mede naar de groei van Picnic. Dat aandeel zou in het derde kwartaal op 3,2 procent liggen en steeg in november al naar 3,8 procent, waarbij Holla de groei volledig toedicht aan webshoppers in de Randstad, waar al meer dan 5 procent de boodschappen online bestelt. 'In de rest van Nederland groeit het niet'; desondanks diende de Randstad volgens de onderzoeker ook als early adaptor voor avond- en zondagsopeningen van fysieke supermarkten. 'Dat gaat met online ook zo.’

Spar breidt webwinkel en bezorging uit

Naast de geografische verdeling van de groei van online boodschappen merkt GfK eveneens een onderscheid op in logistiek opzicht: Nederlanders laten hun boodschappen vooral graag thuisbezorgen. Slechts 0,6 procent ervan - lager dan in jaren - wordt nog afgehaald. Supermarktketen Spar onderkent de populariteit van thuisbezorging en introduceert daartoe volgend jaar een bezorgservice vanuit zijn bijna vijftig City-vestigingen, te beginnen met broodjes, zo meldt het FD vandaag. Spar-topman Sjaak Kranendonk: 'We voegen daarnaast meer complete maaltijden toe aan ons online aanbod, ook dieetmaaltijden. Die worden dezelfde dag nog bezorgd. We zien dat kinderen die bijvoorbeeld bestellen voor hun ouder wordende ouders.'