Twinkle | Digital Commerce

Google toont afleveroptie in zoekresultaten

2018-01-05
1132637
  • 1:07

Google experimenteert in de Verenigde Staten met prominente verwijzingen naar zijn bezorgservice Google Express. Productzoekers zien zo dat ze artikelen snel en mogelijk gratis in huis kunnen krijgen.

De boodschap ‘Get it with Google Express’ werd gespot in de mobiele resultaten van de zoekgigant, door Ginny Martin. Hij berichtte erover op Search Engine Land. Feitelijk gaat het om twee nieuwe elementen: een banner boven de zoekresultaten, gekoppeld aan een Express-logo bij participerende retailers:

Google Express

Google Express werd in 2013 als Google Shopping Express gelanceerd. Een netwerk van koeriersdiensten verzorgt de snelle levering aan huis, voor ongeveer veertig aangesloten retailketens als Walmart, Target, Costco en Walgreens. Later kwam Google Express in abonnementsvorm beschikbaar, destijds 4 dollar goedkoper dan Amazon Prime. Afgelopen zomer verdween dat ledenmodel.

Boven bepaalde (retailerafhankelijke) orderbedragen is een levering kosteloos. Voor Google Express zijn speciale winkelapps beschikbaar, ook kunnen Amerikanen via Google Home met hun stem orders plaatsen.

Google versus Amazon

Google strijdt met Amazon om de gunst van shopper. Anders dan hier starten Amerikaanse consumenten een online productzoektocht vaker op Amazon dan op Google. De grootste online retailer ter wereld roert zich ondertussen zelf meer en meer op de online advertentiemarkt. Amazon zou promotiemogelijkheden op zijn slimme Echo speaker onderzoeken maar het reclamenet ook buiten zijn eigen sites en producten willen uitgooien.