Twinkle | Digital Commerce

Kunst of Kunde

2018-01-19
1000562
  • [visie]
  • 1:41

Een van de mooiste dingen van de online wereld is dat er zo ontzettend veel informatie openlijk gedeeld wordt. Er is bijna geen topic waar meer content over te vinden is dan conversieoptimalisatie. Je zou zeggen dat iedereen zich hierin kan bekwamen en dat er een eenduidige mening over dit onderwerp heerst.

Toch kom ik dagelijks veel variaties op dit thema tegen. Daarin zijn twee hoofdstromingen te onderscheiden: contentsites en e-commerce. Bij de eerste lijkt het gehele onderwerp überhaupt onontgonnen terrein. Om bij een site waarop geen verkopen plaatsvinden te denken in doelen, voelt vaak als een brug te ver. Volgens mij is conversie echter uiteindelijk niets anders dan bepalen door welke hoepel je je bezoeker wilt laten springen en vervolgens tellen hoeveel bezoekers er doorheen zijn gegaan. Dit is voor een contentsite niet anders.

Praten over conversie gaat beter in een e-commerce setting. Je deelt het aantal transacties door het aantal sessies en dan kun je aan de slag. Evenwel is het niet voor iedereen duidelijk waar en hoe te beginnen. De twee meest gemaakt fouten in dit proces zijn 1) het werken zonder plan en 2) ongefundeerd aanpassingen doorvoeren. De kans op succes in de Staatsloterij is vele malen groter dan die bij zo’n foute aanpak en zo wordt het een teleurstellend proces, met name voor het management dat iets verder van de dagelijkse business af staat. Een droevig voorbeeld uit de recente praktijk is het ‘alle knoppen groen maken’, omdat op een blog werd verteld dat dit conversieverhogend werkt. Niet dat ik dit per definitie weinig kans van slagen geef – maar de laatste keer dat ik keek had Amazon lichtgele knoppen en dat bedrijf verkoopt toch ook best wat. Het gaat echter vooral om het proces, of in dit geval het gebrek daaraan. Vooral als de business onder druk staat zie je ongefundeerde mutaties sterk toenemen, omdat er weinig tijd lijkt voor elke dag alles een beetje beter.

Het gouden conversie-ei bestaat echter niet. Wat mij betreft is het dan ook een Kunde. Inderdaad, met hoofdletter K. Met dezelfde methodologie kun je uit elk project meer resultaat halen. Toch lijken de meningen hier sterk over verdeeld.

Wat denkt de community: Kunst of Kunde? Laat het me weten: @cvansomeren.