Twinkle | Digital Commerce

Chinese belangenclubs sluiten zich aan bij Safe.shop

2017-12-27
1377774
  • 1:06

Twee Chinese e-commerce verbanden hebben zich aangesloten bij Safe.shop, het mondiale keurmerk van de Ecommerce Foundation.

Het gaat om de Guangdong Electronic Commerce Association (GDECA) en de Hong Kong Federation of E-Commerce (HKFEC), maakt de stichting bekend. Het gaat om een vereenvoudigde versie van het Safe.shop-keurmerk.

Vertrouwen

Het keurmerk moet dienen als houvast voor zowel Chinese als buitenlandse consumenten bij de aankoop van producten in Chinese shops. Na diverse voedselschandalen uit het verleden, waarvan vervuild melkpoeder het bekendst is, daalde het consumentenvertrouwen in het land; twee jaar geleden lanceerde het Holland Center als reactie het food-keurmerk 'Holland', als representatie van de kwalitatief hoge reputatie die Nederlandse producten in China kennen.

De Ecommerce Foundation lanceert Safe.shop de komende drie maanden in twaalf landen; eind 2018 moeten dat er zo'n dertig zijn.

Crossborder in China

Volgens de Chinese overheid bestaat inmiddels twintig procent van China's export uit crossborder e-commerce en groeit die tak jaarlijks met dertig procent. 'De introductie van een wereldwijd keurmerk in China helpt bij het internationaliseren van de Chinese markt', vindt GDECA-voorzitter Wu Muzhen. 'Wij geloven dat het verhogen van het consumentenvertrouwen dé manier is om China's crossborder e-commerce wereldwijd te laten groeien.'

 In het decembernummer van Twinkle vind je een uitgebreid artikel over Safe.shop.