Nederlanders kopen steeds vaker wekelijks online. Dat meldt het nieuwste rapport van de Ecommerce Foundation over ons land. De organisatie voorspelt tevens voor dit jaar een totale online omzetgroei van een kleine 11 procent naar bijna 25 miljard euro.
Dat zou opnieuw een terugloop van de groei betekenen: in 2017 groeide de online omzet in Nederland met 13 procent, tegenover 17 procent een jaar eerder, zo bleek onlangs uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor. Volgens de cijfers van de Ecommerce Foundation stijgt de gemiddelde online besteding per hoofd in 2017 naar 1.697 euro.
Vaker bestellen
Het afgelopen jaar telde ons land 16,4 miljoen online bestellers. Van hen bestelde in de leeftijdsgroep die jonger is dan 35 jaar, in 2013 26 procent wekelijks in webwinkels: van de 35- tot 55-jarigen 17 procent. Drie jaar later ligt dit percentage op 29, respectievelijk 25 procent.
Wie toch spijt heeft van zijn aankoop, retourneert in de meeste gevallen een product in de categorie kleding & schoenen (21 procent); daarop volgen huishoudelijke apparatuur en boeken.
About You meest gedownload
Verder meldt het rapport dat bol.com in 2017 de populairste marktplaats is; runners-up zijn Coolblue, wehkamp en Zalando. Consumenten zouden de applicatie van About You het vaakst op hun smartphone gedownload hebben.
Bezorging
De gemiddelde Nederlander is prijsgevoelig als het gaat om bezorgdiensten; meer dan de helft (53 procent) weegt bezorgkosten mee in zijn online winkeltocht. Ook spelen inzicht in afleverdag- en tijdstip (52) en een snelle levering (51) een grote rol. Thuisbezorging is bij het gros van de consumenten (36 procent) nog steeds de populairste bezorgmethode: daarop volgen aflevering in de brievenbus (25 procent) en avondleveringen (22 procent).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Nederlanders kopen vaker, maar online bestedingsgroei neemt af'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.