Twinkle | Digital Commerce

Bij de opening van Coolblue XXL op de Zuidas

2017-12-18
39142202
  • 3:43

Aan de Amsterdamse Zuidas openden vanochtend de deuren van de eerste Coolblue XXL, het nieuwe winkelconcept van de nummer 2 van de Twinkle100. Op de vloer van 1.700 vierkante meter vinden klanten onder meer digitale prijskaartjes en ‘merkpodia’ van Apple, Nespresso, Samsung en Siemens.

Coolblue had al een winkel op de Zuidas, die is dankzij het vrijkomen van een aanpalend pand nu vijf keer zo groot geworden. ‘We weten dat hier een goed koperspubliek is’, zei Pieter Zwart over de uitbreiding en make-over. ‘Een save bet’, aldus de medeoprichter en hoogste baas: ‘Je kunt bijna uitrekenen dat het een succes wordt.’

Zes werelden

In het pand aan de Gustav Mahlerlaan zijn ruim duizend verschillende producten om uit te proberen, verdeeld over zes ‘werelden’: televisies, geluid, telefonie/tablets/wearables, koffiemachines, witgoed en laptops/computers/netwerk. Via zogenoemde advieswanden wordt keuzehulp geboden en bij topdrukte zijn er vijftig productspecialisten in de winkel aanwezig. Alle geëtaleerde artikelen zijn op voorraad en direct te koop, met de varianten erbij gaat het om drieduizend stock keeping units. 'De grootste verbetering zit in de uitbreiding van het productassortiment ter plekke', vindt Zwart.



De winkel (video) is niet gekoppeld aan de mobiele app van Coolblue, medewerkers lopen niet rond met tablets, en ook aan instore analytics doet Coolblue vooralsnog niet. Zwart over dat laatste onderwerp: ‘We meten de interactie met medewerkers, daar blijft het nog bij. In beginsel zou ik zeggen dat we alle moeten meten en weten, maar we kijken altijd eerst naar wat onze klanten blij maakt.’

Naar één Coolblue

Voor het eerst sinds de eerste fysieke winkelopening in 2005 gebruikt Coolblue digitale prijskaartjes bij producten, die per uur worden geüpdate en synchroon lopen met de prijzen in de honderden webshops. Het bedrijf werkt aan de centralisatie van al die shops, technisch gezien neemt dat volgens Zwart nog wel een half jaar in beslag. ‘Het is een hele operatie. Maar onze individuele shopnamen (zoals Laptopshop.nl en Stofzuigerstore.nl, AvO) vind je in onze communicatie niet echt meer terug. Niet op onze billboards, maar ook niet bij vergelijkers bijvoorbeeld.’

Hetzelfde geldt voor de blauworanje winkel van Coolblue, dat grote merken ruimte biedt om hun producten te etaleren. En, niet onbelangrijk, de samenhang daartussen. ‘Merken zullen daar ongetwijfeld ook voor betalen’, reageerde Zwart op een persvraag over de prominente shop-in-shops.

Negen winkels

Het nieuwe concept wordt ook in Den Haag uitgerold; dit jaar nog openen de fysieke winkeldeuren in gebouwencomplex New Babylon, bij het Centraal Station, met ruimte voor live demonstraties. Coolblue beschikt dan over negen winkels in de lage landen, die verschillende doelen dienen: ze bieden klanten ‘sensopatische beleving’, wat inhoudt dat bezoekers producten kunnen zien, horen en aanraken, ze faciliteren specialistisch persoonlijk aankoopadvies, ze zorgen voor meer online verkopen in de buurt (‘in de regel bijna voldoende om de huur van te kunnen betalen’, aldus Zwart), ze fungeren als afhaal- annex betaalpunt voor pakketjes (‘boter bij de vis') en ten slotte kunnen klanten er terecht voor service (‘dit is wel even wat anders dan een anoniem antwoordnummer om iets terug te sturen’).

Winkelsucces

Op de vraag voor hoeveel winkels Zwart ruimte ziet, zei hij: ‘Het zullen er nooit zestig worden, maar misschien wel vijfentwintig.’ Hij benadrukte dat Coolblue steeds ‘kleine stapjes’ zet en schetste de mogelijke komst van winkels die niet XXL maar bijvoorbeeld alleen de letter L op de gevel hebben staan. Het succes van de winkels wordt bepaald aan de hand van twee metrics, aldus Zwart: de bijdrage aan het resultaat en de bijdrage aan de klanttevredenheid, ofwel ‘de ebitda-impact en de NPS-impact’.

1,2 miljard euro

‘Op dit moment zijn we de grootste online elektronicawinkel van de Benelux’, zei Zwart vanochtend bij de introductie van zijn bedrijf. ‘Het zal niet zo lang meer duren voor we de grootste elektronicawinkel zijn, dus niet alleen online. Ook zal het denk ik niet heel lang meer duren voor we de grootste online winkel van de Benelux zijn.’

In de laatste Twinkle100 prijkt Coolblue achter bol.com op de tweede plaats. Het Rotterdamse bedrijf sluit dit jaar af met een omzet rond de 1,2 miljard euro, aldus Zwart, een groei van ongeveer 40 procent versus de 857 miljoen euro vorig jaar.

Frans en Engels

Coolblue, al een week bezig met zijn eigen ‘Blue Friday’, haalde vorig jaar 28 procent van zijn omzet uit België. Om de omzet bij onze zuiderburen te vergroten, vertaalde het bedrijf zijn website en later ook zijn recente mobiele app naar het Frans. Gevraagd naar de plannen voor een entree in Frankrijk zei Zwart vanochtend: ‘We zijn de hele klantreis aan het vertalen naar het Frans, daar zijn we nog wel een aantal maanden mee bezig. Maar er zijn ook andere talen waar je de klantreis in zou kunnen vertalen. Misschien is Engels ook wel een goed idee.’

Meer foto's op Facebook.

Lees ook: Coolblue neemt bezorging verder in eigen hand (5 oktober 2017)