Twinkle | Digital Commerce

CBS: 'Nederlandse man webwinkelt vaker en voor hoger bedrag'

2017-11-24
1000562
  • [nieuws]
  • [onderzoek]
  • 1:06

Nederlandse mannen winkelen vaker online dan vrouwen: ze kopen frequenter en besteden daarbij meer geld. Dat zegt het CBS op basis van nieuw onderzoek naar ICT-gebruik van Nederlandse huishoudens.

Dit jaar gaf meer van 7 procent van de mannen aan vaker dan tien keer online gekocht te hebben in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek; van de dames betrof dit 5 procent. Ook gaf 6 procent van de Nederlandse heren meer dan duizend euro uit in webwinkels; slechts 3 procent van de vrouwen besteedde een dergelijk bedrag.

Tussen 100 en 500 euro

Nederlanders kopen nog steeds het vaakst kleding en sportartikelen online. Van de consumenten (ondergrens: twaalf jaar oud) kocht dit jaar drie kwart van hen via internet. Het aankoopbedrag dat consumenten in ons land online besteden, ligt met 25 procent het vaakst tussen de 100 en 500 euro.

Levensmiddelen en cosmetica

De categorie 'levensmiddelen en cosmetica', waarin vorig jaar 19 procent van de consumenten shopte, liet volgens het CBS met 7 procentpunt de grootste groei zien. In de Thuiswinkel Markt Monitor zijn die twee categorieën onderling uitgesplitst, maar ook daar laten ze recentelijk de hoogste groeicijfers zien.