Twinkle | Digital Commerce

Bol.com vergemakkelijkt retourbeleid

2018-01-17
1000562
  • 1:15

Bol.com introduceert printerloos retourneren: klanten met een smartphone hoeven hun retourlabels daardoor niet langer te printen. Ook haalt PostNL in een nieuwe pilot Select-artikelen bij retourneerders thuis af.

Via de website kunnen klanten van de aanvoerder van de Twinkle100 een afspraak maken met PostNL voor het oppikken van artikelen. Dat kan nog dezelfde dag, mits de consument vóór 12 uur 's middags contact opneemt. PostNL kan op werkdagen tussen 09.00 en 21.00 langskomen, hetzij alleen nog in een geselecteerd aantal regio's in Amsterdam en omstreken. Bol.com wil de service bij succesvolle resultaten uitbreiden naar Nederland en Vlaanderen.

Printerloos retourneren

Spijtoptanten die hun bestelling liever zelf afgeven bij een servicepunt, hoeven dankzij een nieuwe digitale barcode niet langer een label te printen, indien zij bij bol.com of bij verkooppartners die gebruikmaken van PostNL - besteld hebben. Bij het aanmelden van de retour in de webshop ontvangen consumenten een barcode die zij op hun smartphone bij het ophaalpunt kunnen laten zien.

Drempel verlagen

'Het retourproces en de bijbehorende voorwaarden kunnen een drempel vormen voor consumenten om online te winkelen', geeft bol.com als reden voor de vernieuwingen, die in samenwerking met PostNL zijn ontwikkeld. Met digitale barcodes en een retourophaaldienst verwacht het bedrijf 'die drempel nog meer te verlagen en de groei van e-commerce verder te versnellen'.