Twinkle | Digital Commerce

Retargetingcampagnes optimaliseren: 5 tips

2017-10-25
1000562
  • 3:02

Veel potentiële klanten klikken op een product, bekijken je aanbieding en ronden hun aankoop vervolgens niet af. Volgens een onderzoek van Baymard, is het gemiddelde verlatingspercentage van online winkelmandjes bijna 70 procent.

Tekst: Cyril Westerhof

Sommige websitegebruikers kopen een product meteen, terwijl anderen pas dagen of zelfs maanden later overgaan tot aankoop. Daarom maken verschillende bedrijven in hun advertisingstrategie gebruik van retargeting, waarmee ze deze verschillende gebruikers targeten op basis van een uitgebreide reeks variabelen. Maar welke metrics komen van pas bij een advertisingcampagne? En waar moet je induiken om betere resultaten te halen? Hieronder vind je een uitgebreide analyse van de belangrijkste metrics.

#1 Deel gebruikers op in segmenten

Het opzetten van advertising-activiteiten voor je conversiefunnel is slechts een klein onderdeel van retargeting.

Een succesvolle campagne houdt bijna altijd verband met een unieke customer journey voor potentiële en bestaande klanten. Hoeveel potentie heeft iedere bezoeker bijvoorbeeld? Hebben ze eerder iets gekocht? Zijn ze een window-shopper? Hebben ze je website slechts eenmaal bezocht? Je moet jezelf deze vragen echt stellen als je je campagnes wilt optimaliseren.

Daarnaast kan het maken van onderscheid tussen bezoekers en (potentiële) kopers tot nóg meer variabelen leiden die je kunt segmenteren en targeten. Met moderne technologieën kunnen retailers potentiële kopers aantrekken met aanbiedingen die zijn toegespitst op hun individuele behoeften. Als je bijvoorbeeld een modewebshop hebt, kun je shoppers die alleen kopen tijdens de sale op een andere manier benaderen dan degenen die alleen geïnteresseerd zijn in het nieuwste seizoen.

#2 Bekijk resultaten per creative

Branche-experts schatten in dat de gemiddelde persoon wordt blootgesteld aan zo’n 5.000 advertenties per dag. Met zo veel concurrentie worden gebruikers blind voor banners en merken ze je advertentie misschien niet eens meer op, met name als ze zich al een tijdje in het ‘retargeting-proces’ bevinden.

Met een uitgebreide analyse van je creatives kun je de efficiëntie van iedere campagnebanner goed beoordelen. Kennis over wat het beste werkt per gebruikerssegment kan goed van pas komen wanneer je moet beslissen of je nieuwe lay-outs of teksten moet creëren, goedwerkende banners moet behouden of verschillende formats per gebruikerssegment moet inzetten.

#3 Verleg je focus naar apparaten

Als het je doel is om potentiële klanten overal te kunnen bereiken, is het goed om je retargeting-campagne op verschillende platformen tegelijk te optimaliseren. Volgens GlobalWebIndex heeft de gemiddelde digitale consument namelijk 3,64 verbonden apparaten in zijn bezit. Denk aan een laptop op je bureau, een mobiele telefoon in je broekzak en een tablet die je thuis hebt liggen.

Om de volledige potentie van elk device te benutten, moet je de resultaten van iedere categorie monitoren. Het volgen van de performance van je advertenties, of je je nu focust op conversies, clicks of andere metrics, helpt je te bepalen waar je in de toekomst meer of minder budget moet inzetten.

#4 Meet de input van je kanalen

Om je retargeting-campagne te optimaliseren, moet je ervoor zorgen dat je statistieken zijn opgedeeld in de verschillende kanalen waar je advertenties worden getoond, zoals Facebook, Instagram of in-appadvertenties. Volg de creatives op verschillende kanalen om te ontdekken welk kanaal de beste resultaten oplevert.

#5 Target geografische locaties

Het vaststellen van de regio waarin je het meest succesvol bent is essentieel voor optimalisatie. Klanten uit verschillende gebieden reageren verschillend op je advertenties. Sommigen staan open voor het kopen van een product, terwijl anderen geen interesse zullen hebben. Een goede strategie kan zijn om na te gaan hoe bepaalde banners of aanbiedingen het doen op basis van geografische locatie, zodat je weet of je een specifieke tactiek in het vervolg kunt herhalen of juist achterwege kunt laten.

Samenvatting

Het kost tijd om vast te stellen welke metrics belangrijk zijn voor je bedrijf, maar zodra je ze hebt geïdentificeerd en volgt via je retargeting-tool, kun je campagnes op effectieve wijze optimaliseren. Met essentiële functies, zoals segmentatie en multichannel advertising kunnen retailers hun korte-, middellange- en lange termijn doelen eenvoudig bijstellen.

Cyril Westerhof is country manager Benelux van RTB House.