Twinkle | Digital Commerce

Retargeting voor Valentijnsdag: 3 basistips

2017-05-27
25081410
  • 2:47

Valentijnsdag staat voor de deur en ondanks dat vier op de vijf consumenten met een partner niets voor hun geliefde aanschaffen, is het de moeite waard om extra aandacht te besteden aan deze gelegenheidskopers. In dit artikel drie basistips over retargeting.

Tekst: Cyril Westerhof

Tip 1: maak gebruik van het moment
Uit onderzoek blijkt dat in de dagen voorafgaand aan Valentijsdag veel bezoekers hun mandje wel vullen, maar niet tot aanschaf overgaan. Dít is het moment dat je in actie moet komen, want NU begint de concurrentie tussen jouw webshop en die van anderen. Om de strijd te winnen is het essentieel dat je een campagne draait waarin je de bezoekers persoonlijk benadert (dus met een op het individu afgestemde boodschap). Personalisatie is enorm belangrijk als je in een split of a second overgehaald moet worden om van een koopintentie ook daadwerlijk een verkoop te maken.

Ongeacht de grootte van je campagne moeten advertenties om Valentijnsdag te boosten, een hele sterke persoonlijke benadering hebben. Richt je bijvoorbeeld op de bezoekers die interesse toonden in juwelen, jouw aanbiedingen hebben bekeken, maar toen (nog!) niets kochten.

Door snel en adequaat een persoonlijke boodschap te sturen, kunnen retailers effectiever de binding met hun klant houden. Key is daarbij dat je echt van het moment gebruik maakt. Er is nu interesse en een reden voor aankoop (namelijk Valentijnsdag). Pak die kans. En vergeet niet, richt je ook op de bezoekers die al maanden geleden een winkelmandje bij je vulden, maar toen niet langs de kassa gingen.

En denk verder. Een bezoeker die wel vlak voor de grote dag zijn winkelmandje bij je vulde, is je natuurlijk meer waard dan een bezoeker die dat maanden geleden deed. Differentieer je budget dus en bied meer of minder voor elk type bezoeker.

Tip 2: make life easier voor verliefde stelletjes
Gebruik banners om het beslissingproces te beïnvloeden. Maak het de verliefde stelletjes met deze banners lekker makkelijk om het perfecte cadeau te vinden door ze mee te nemen naar de bestsellers of speciale aanbiedingen.

En wees concreet door in de banner de gegarandeerde leverdatum te benoemen, dan weten ze zeker dat het geschenk voor 14 februari binnen is. Het lijkt een klein detail, maar het kan een game changer zijn.

Vergeet geen banners te creëren die aankondigen dat Valentijnsdag er weer aan komt - voor diegenen die het anders zouden vergeten - of tel in je banners af naar de grote dag.

Tip 3: help de last minute koper
Een groot gedeelte van de Valentijnsgeschenken wordt last minute gekocht. Anticipeer daar dus op. Bereid een campagne voor waarbij je je richt op de mensen die zich niet hadden gerealiseerd dat Valentijnsdag de volgende dag is. Speel daar met je banners op in.

Als je ook een fysieke winkel hebt, pas de campagne dan aan en zorg dat consumenten online getriggerd worden om (desnoods op de dag zelf) hun cadeau in de winkel te kopen. Gebruik dan je online banners om sales te pushen naar een traditioneel kanaal. Laat in de banner het product zien waar ze al eerder interesse in toonden en geef daarbij aan dat het product nog op voorraad is of biedt ze nog een speciale prijs.

Het tonen van een plattegrondje, de openingstijden of de winkel die het dichtstbij is, kan voor de koper nog een extra stimulans zijn om last minute een cadeau te kopen, terwijl ze het eigenlijk vergeten waren.

Cyril Westerhof is country manager Benelux bij RTB House.