De huidige retailuitdaging is dat (web)winkels niet alleen meer ‘goed genoeg’ kunnen zijn. ‘Mijn ervaring is dat consumenten op alle vlakken elk jaar weer meer verwachten. Dat is echt ongelooflijk moeilijk voor iedereen in de branche’, vertelt vertrekkend bol.com-ceo Daniel Ropers in een interview met NPO Radio 1.
Ropers zegt dat die verwachting óók wordt gecreëerd door 'bedrijven als bol.com'. ‘Wat het beste is op een bepaald vlak, is direct zichtbaar voor heel Nederland’, zegt hij. ‘Wij startten bijvoorbeeld met levering op dezelfde dag, dat was dan ook in één klap de nieuwe benchmark. In één klap moeten alle andere webwinkels zich de vraag van klanten laten welgevallen “waarom hebben jullie dat niet?”’
Laagste prijzen
‘Datzelfde maken wij mee’, gaat Ropers verder. ‘Wij hadden altijd prima prijzen, maar nu worden we gemeten aan de laagste prijzen in de markt. Dat gebeurt dus iedere winkelier. Het oude model, waarbij iedere winkel probeert het op alle vlakken goed genoeg te doen, kan niet meer werken.’ Samenwerken is de sleutel om een nieuwe winkelbeleving te realiseren die een retailer in zijn eentje niet zou kunnen creëren, aldus de ceo.
Huub Vermeulen
Ropers verruilt per 1 oktober (interview) zijn baan bij bol.com voor de positie van ceo bij de wetenschappelijke uitgeverij Springer Nature. Huub Vermeulen, momenteel coo, komt dan aan het roer te staan.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Consument verwacht op alle vlakken elk jaar meer’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.