PostNL mag in 2018 de prijs van postdiensten verhogen met 7,1 procent. Dat maakt de Autoriteit Consument en Markt vandaag bekend. 'We moeten rekening houden met de steeds legere brievenbussen. Hoe minder brieven PostNL bezorgt, des te meer de tarieven mogen stijgen’.
De postzegel voor standaard binnenlandse post zou daardoor volgend jaar 83 cent mogen kosten van de ACM. De organisatie wikt en weegt tussen het betaalbaar houden van postverzending voor consumenten en bedrijven enerzijds en het rendabel houden van de postdiensten voor PostNL anderzijds.
Gebonden aan wet
Gezien de monopoliepositie die PostNL in Nederland heeft, zijn prijsstijgingen aan wetten gebonden. 'Met de opbrengst van de losse brieven en pakketten mag PostNL alleen de kosten terugverdienen die zij maakt om die post te verzamelen en te bezorgen, inclusief een redelijk rendement', licht de ACM toe, die zelf jaarlijks de tariefruimte en de tarieven vaststelt. PostNL maakte elk van de afgelopen jaren winst op het basispakket. 'In 2016 lag het positief rendement op 6,3 procent. Dit ligt onder het maximale rendement dat PostNL van de wetgever mag behalen.'
Minder post, meer pakketten
De Post- en Pakkettenmonitor 2016 die de waakhond onlangs publiceerde, bevestigde opnieuw de dalende trend van poststukken, terwijl de groei van de pakkettenmarkt versnelt. Vorig jaar kreeg PostNL acht procent ruimte voor tariefverhoging en benutte daar 6,8 procent van; dat leidde tot een stijging van de postzegelprijs van 73 naar 78 cent. Concurrent Sandd heeft inmiddels de aanval geopend op PostNL en biedt een postzegelprijs van 55 cent in ruil voor het uitvoeren van de wet op universele postdienstverlening (UPD).
Het blijft belachelijk hoe dit in de wet is geregeld. Postbezorging is of een nutsvoorziening en dus aan de overheid of het is een vrije markt en dan kan het kennelijk voor 55 cent per postzegel. Deze halfzachte oplossing is een gedrocht en hoe duurder het wordt hoe minder er verzonden wordt. Een redelijk rendement .... ligt echter ver boven wat je op een spaarrekening krijgt. En waarom moet men een rendement maken als alle kosten al terug verdiend zijn? Ga gewoon over van bijna dagelijkse bezorging op eens in de twee dagen. Op de meeste post kan je best een dag extra wachten. En verbiedt PostNL om volume afspraken te maken met grote bedrijven die vast veel minder betalen.