Twinkle | Digital Commerce

Marks & Spencer wil boodschappenservice

2017-05-22
25081410
  • [nieuws]
  • 1:17

Marks & Spencer wil deze herfst in Groot-Brittannië starten met het thuisbezorgen van boodschappen. Daarmee stapt het bedrijf in een markt met online foodgrootheden als AmazonFresh en Ocado.

Marks & Spencer verkoopt nu alleen nog party food , gerechten en alcoholische dranken via zijn Britse webwinkel. Daar moet verandering in komen ‘voordat onze klanten naar online verhuizen’, aldus de retailer tegen The Guardian.

Vlugge hap
Het bedrijf heeft als flinke uitdaging om de boodschappendienst, waarbij een volle lijn van duizenden producten te koop komt, winstgevend te maken. Veel foodklanten van M&S betreden de fysieke winkel namelijk voor een vlugge hap voor onderweg, niet voor de dagelijkse boodschappen.

Nog niet klaar voor
‘Dat we de afgelopen vijf jaar niet online zijn geweest met food heeft ons niets gekost, omdat onze klanten nog niet zover waren’, aldus chief executive Steve Rowe aan de Britse krant. ‘Maar dat zullen ze wel zijn straks en dan moeten wij een boodschappenmogelijkheid hebben.’

Fysiek weg uit Nederland
In ons land was de fysieke comeback van M&S van korte duur. Drieënhalf jaar na de opening van de eerste nieuwe winkel in Amsterdam, waarin food direct en kleding indirect (via online) te koop waren, werden de twee filialen in de hoofdstad en Den Haag gesloten. Consumenten kunnen kleding en ‘huiswaren’ (woondecoratie) blijven bestellen via Marksandspencer.nl, waarop ook met iDeal kan worden afgerekend.

Op 27 juni vindt in Utrecht de eerste editie van Food & E-commerce plaats, een congres van Twinkle en Distrifood over e-commerce in food, na de pioniersfase.