Twinkle | Digital Commerce

'Meer winkelmedewerkers tegen showrooming'

2017-05-28
25071410
  • [nieuws]
  • 1:11

Retailers kunnen 'showrooming', waarbij consumenten artikelen in winkels bekijken of passen en ze vervolgens online bestellen, tegengaan door het aantal verkopers op de winkelvloer op te schroeven. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.

Showrooming is een 'serieus probleem voor fysieke winkels', aldus de universiteit. Uit het rapport, opgesteld door hoogleraar Peter Verhoef en collega's Sonja Gensler en Scott Neslin, blijkt dat consumenten vooral 'showroomen' door hun verwachting het artikel online voor een lagere prijs te vinden. Daarnaast verwachten veel shoppers een teleurstellende service in de winkel. Meer winkelpersoneel zou het probleem ondervangen, volgens de onderzoekers.

Extra en actief personeel
‘Zij moeten veel actiever worden in het benaderen van potentiële klanten wanneer die in hun winkel komen,' zegt Verhoef. 'Die geïnteresseerde kijkers moeten meteen geholpen worden. Terug naar de basis, is het devies. Zorg voor extra en actief verkooppersoneel in de winkel. De kans op showrooming daalt aanzienlijk wanneer er meer verkopers rondlopen. Dat heeft meer resultaat dan extra verkooptraining voor het huidige personeel, omdat uit ons onderzoek blijkt dat de kwaliteit van een verkoopmedewerker geen significante invloed heeft op showroomen.'

Personal shoppers
Steeds vaker investeren bedrijven in de persoonlijke beleving van klanten in fysieke winkels. Zo maakte de Belgische modeketen e5 afgelopen week bekend personal shoppers in te zetten om consumenten weg te kapen bij webwinkels.