Twinkle | Digital Commerce

FSIN: helft meer boodschappen bezorgd in 2020

2021-01-12
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

De online boodschappenmarkt kende in 2020 een uitzonderlijk goed jaar. Deze groeide naar verwachting met ruim 49 procent naar 2,7 miljard euro.

Dat blijkt uit een schatting van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Daarmee overtreft de markt de verwachting van het instituut. De omzet komt zo’n 600 miljoen euro hoger uit dan gedacht. Volgens FSIN ligt het marktaandeel van ‘totaal delivery vanuit foodretail’ op 6,1 procent.

Aanjager

Oorzaak van de forse groei is de coronacrisis. Vanwege de pandemie moesten veel mensen vorig jaar thuiswerken en werd men ontmoedigd om naar de winkelstraat te gaan. Daardoor kwamen veel klanten voor het eerst in aanraking met online boodschappen. Zo lieten supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus onlangs weten dat de online omzet vorig jaar fors is toegenomen. ‘Corona heeft gefungeerd als aanjager’, stelt Inga Blokker van The Food Research Company, het onderzoeksbureau van het FSIN. ‘Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen.’

Maaltijdbezorging

Naast de markt van online boodschappen steeg ook de maaltijdbezorgmarkt hard, met dezelfde oorzaak. Volgens FSIN steeg die markt met zo’n 37 procent naar eveneens 2,7 miljard euro. Zonder de crisis zou die groei naar verwachting rond de 14 procent zijn geweest. Zowel de maaltijdbezorgmarkt als online boodschappen worden door FSIN bestempeld als ‘grote winnaars’ van de coronacrisis. De totale deliverymarkt groeide met 43,1 procent. Volgens het instituut heeft online nu bijna 10 procent van de totale uitgaven aan eten en drinken in handen.