Twinkle | Digital Commerce

Marks & Spencer blijft Nederlander online bedienen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:11

Marks & Spencer (M&S) trekt zich fysiek terug uit Nederland door zijn twee vestigingen in Den Haag en Amsterdam te sluiten. M&S blijft consumenten in ons land online bedienen via de eigen dedicated webwinkel en Zalando.

M&S maakte in 2013 zijn comeback in Nederland (eerste vertrek was in 2001) door een eerste fysieke winkel te openen in Amsterdam. De vestiging stond vol voedingsproducten (direct mee te nemen), gecombineerd met kleding die alleen via tablets in de winkel of via de eigen smartphone te bestellen waren. Een jaar later volgde een flagship store in Den Haag en in 2015 zou een vestiging openen aan het Rokin. 

Verlies
De eigen winkels van M&S buiten de UK blijken al vijf jaar verlieslijdend te zijn. Vorig jaar was dit verlies 45 miljoen pond (50,5 miljoen euro) bij een omzet van 171 miljoen pond (192 miljoen euro). Daarom besluit het bedrijf nu zijn 53 filialen te sluiten in tien markten, waaronder Nederland. Het bedrijf laat weten dat zijn franchise winkels in eigen land wel winstgevend zijn. Vorig jaar stond die zwarte teller op 87 miljoen pond (97,7 miljoen euro).

Dedicated
Consumenten kunnen de kleding en ‘huiswaren’ (woondecoratie) blijven bestellen via Marksandspencer.nl, waarop ook met iDeal kan worden afgerekend. Ook zijn de producten te vinden op Zalando.nl, laat M&S in een persbericht weten.