Twinkle | Digital Commerce

KHN: ‘Restaurants moeten zelf online verkopen’

2017-05-28
25001406
  • [nieuws]
  • 1:26

Koninklijke Horeca Nederland roept restaurants op te investeren in eigen online verkoopkanalen, zodat zij tegenwicht kunnen bieden aan bestelsites als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. Restaurants moeten 'baas in eigen huis zijn', bepleit de belangenvereniging.

Dat betoogde KHN-voorzitter Robèr Willemsen in een uitzending van BNR. Willemsen reageerde op de constatering van de omroep dat veel restaurants een briefje toevoegen aan maaltijden die besteld zijn via Thuisbezorgd.nl met daarin een verzoek aan de klant om de volgende order op de eigen site van de onderneming te plaatsen.

Eigen site en social media
KHN steunt dit initiatief en hoopt dat restaurants meer acties op touw zetten om hun onafhankelijkheid van bestelsites te vergroten. 'Zet social media en de eigen website in om gasten rechtstreeks bij je bedrijf te laten bestellen,' adviseert de vereniging, die al eerder haar zorgen uitte over de machtspositie en marges van bestelsites. Er moet onderzoek worden gedaan naar de hoogte van die tarieven, vindt KHN.

Geen probleem
Thuisbezorgd.nl noemt de aantijgingen van KHN 'grote onzin'. De oorzaak van hoge marges ligt bij de dure advertentiecampagnes op televisie, verklaarde ceo Jitse Groen tegenover BNR. Bovendien zouden de genoemde briefjes van restaurants ingaan tegen de algemene voorwaarden in de overeenkomst. 'We zien dit een keer per maand. We gaan niets doen, er is geen probleem', aldus Groen.

Prijsgarantie mag
KHN is het daar niet mee eens. 'We hebben veel moeite met Thuisbezorgd.nl, omdat ze de prijs bepalen. Je mag als ondernemer niet onder de prijs van Thuisbezorgd je spullen verkopen', aldus de belangenvereniging. De ACM oordeelde in december echter dat die afgedwongen prijsgarantie geen inbreuk maakt op het keuzeaanbod voor de consument en mag blijven bestaan.